Kvadrupelträning

När det gäller tidsplanering så är jag dålig på det där med helikopterperspektivet. När jag jobbade som utbildare tänkte jag alltid i veckor, som i en sådan där papperskalender som man hade way back when. ”Vecka 3? Nä, då har jag inget. Vi kan boka in tre dagar kurs”. Så det hände titt som tätt att jag kom hem från Portugal på lördagförmiddagen och hade biljett till Chicagoflyget på söndagmorgonen. Rätt jobbigt.

Vad gäller dagen idag så tittade jag tydligen bara i timmar, klockslag och lediga tidslotar, och lyckades boka in spinning/MRL på lunchen och spinning/core kl 17. Nu är jag ganska trött och har en ganska stor driva svettiga träningskläder i badrummet. Det gick över förväntan, hade faktiskt ganska pigga ben på 17-spinningen, men kvaliteten på mina balansövningar efteråt kanske lämnade en del övrigt att önska.

Note to self: Nästa gång någon frågar om vick ska jag försöka ha lite bättre överblick. (haha, det rimmar! I’m a poet and I know it.)

30 dagar paleo

Jag har ätit paleo eller stenålderskost av och till i ungefär 1,5 år. I november 2011 gjorde jag en ”21 day Primal transformation”, och det fungerade väldigt bra för mig. Magen som annars kan ha lite divalater för sig mådde fint, jag var i princip aldrig hungrig och hade mycket energi. Bara bra grejor alltså! Efter de 21 dagarna fortsatte jag enligt samma principer men lite mindre restriktivt – bland annat tillät jag mig en del mejeriprodukter, och lite renodlat fusk i form av chips och glass ibland. Funkade kanon.

Vartefter tiden gick smög sig det dock in mer och mer fusk. It’s a slippery slope, folks. Rätt som det är känns det OK att peta i sig en kanelbulle, och så blir magen sådär uppsvälld och jobbig igen… Dags att ta tag i situationen.

Lägligt nog startade Paleolifestyle.se en 30-dagars Paleo challenge den 15 februari – lätt val att haka på! Är nu inne på femte dagen, och det går bra. God mat! Det som är jobbigast är att ta bort mejeriprodukterna… Ost är ju gott. Och det är creme fraiche också. Och keso är ett sjukt smidigt mellanmål. Men, i trettio dagar ska jag väl klara det! Det kommer att vara värt det, det är jag övertygad om.

Idag lagar jag Marockansk färsgryta, med en paleo adaption – det ska bli lunchlådor av den. Myntayoghurt och bulgur går bort såklart. En tärnad sötpotatis får vara stand-in för bulgur, och så kanske jag råkar klippa i en driva koriander när jag ska äta den. Bara för att det blir så sjukt gott! Det blev väldigt fint med körsbärstomaterna också. Jag har förhoppningar 🙂

Helghaveri

I helgen var det Nike Blast – årets träningsevenemang, som jag sett fram emot massor. Testa nya roliga klasser, få inspiration av duktiga instruktörer och i allra största allmänhet ladda energi och träningsglädje. Det är inte alltid jag gillar Nikes kläder, men deras slogans, budskap och bildspråk funkar i princip alltid på mig.

Och så blir det såhär.

I mitten av veckan började jag känna mig lite småförkyld. Inte så farligt, men inte helt OK heller. Bokade av mina crossfitpass och tänkte det fick räcka med att fuska mig igenom de passen jag själv leder utan att ta i alltför mycket. Det gick ju fint, blev inte sjukare (men inte friskare heller). Fredag vilade jag helt för att riktigt ladda för konventet.

På lördag morgon var jag inte friskare, men tänkte att jag får köra lugnt – halva grejen är för mig att se hur andra instruktörer jobbar med sin musik, kommunikation, struktur på passet osv, och det är svårt att ta in när man kör järnet själv. Klart man vet om det var bra eller inte, men hur och varför försvinner. Startade med ett spinningpass som var ok, kroppen kändes inget vidare men det gick att bara fegtrampa igenom. Sedan var det dags för en föreläsning (Mediababe med Jacqueline Kothbauer, grymt intressant!) och sen en liten matpaus. Därefter dagens höjdpunkt, Mojo Flex med fantastiska Monika Björn. En rörlighetsklass med nyttiga, jobbiga, roliga rörelser – det här ska jag ta med mig! (Note to self: boka en utbildning hos Mojo så snart som möjligt. Spelar ingen roll vad.)

Efter det var det dags för två spinningklasser på raken. Under den första kände jag hur det började rossla i bröstet när jag andades… Så det blev till att skippa klass två och smita in på ännu en föreläsning. Under kvällen började jag hosta mer och mer, och det blev tydligt att träning idag skulle vara en riktigt dålig idé. Istället har jag suttit hemma och tyckt synd om mig själv – eller, jag menar, kurerat mig efter bästa förmåga. Och fixat vikarie till min klass imorgon. Nästa är på onsdag, då hoppas jag att jag är kurant igen.

Återstår att se om det blir jobb eller soffa imorgon.