30 dagar paleo

Jag har ätit paleo eller stenålderskost av och till i ungefär 1,5 år. I november 2011 gjorde jag en ”21 day Primal transformation”, och det fungerade väldigt bra för mig. Magen som annars kan ha lite divalater för sig mådde fint, jag var i princip aldrig hungrig och hade mycket energi. Bara bra grejor alltså! Efter de 21 dagarna fortsatte jag enligt samma principer men lite mindre restriktivt – bland annat tillät jag mig en del mejeriprodukter, och lite renodlat fusk i form av chips och glass ibland. Funkade kanon.

Vartefter tiden gick smög sig det dock in mer och mer fusk. It’s a slippery slope, folks. Rätt som det är känns det OK att peta i sig en kanelbulle, och så blir magen sådär uppsvälld och jobbig igen… Dags att ta tag i situationen.

Lägligt nog startade Paleolifestyle.se en 30-dagars Paleo challenge den 15 februari – lätt val att haka på! Är nu inne på femte dagen, och det går bra. God mat! Det som är jobbigast är att ta bort mejeriprodukterna… Ost är ju gott. Och det är creme fraiche också. Och keso är ett sjukt smidigt mellanmål. Men, i trettio dagar ska jag väl klara det! Det kommer att vara värt det, det är jag övertygad om.

Idag lagar jag Marockansk färsgryta, med en paleo adaption – det ska bli lunchlådor av den. Myntayoghurt och bulgur går bort såklart. En tärnad sötpotatis får vara stand-in för bulgur, och så kanske jag råkar klippa i en driva koriander när jag ska äta den. Bara för att det blir så sjukt gott! Det blev väldigt fint med körsbärstomaterna också. Jag har förhoppningar 🙂

Kommentera

