Slöa söndag

Det här med att sova länge: Jag önskar att jag kunde göra det. Trots kalas igår och hemfärd way past my bedtime (*host* halvett *host*) så vaknade jag innan det var ljust ute. Det var ju ändå ganska skönt i sängen så jag låg och jobbade på att somna om ett tag, innan jag gav upp och startade dagen. Lite kaffe, lite datortid och lite frukost.

Solen sken som en besatt så en promenad kändes som en bra idé. Hade inte räknat med dödsvinden dock – iskall och hård frös den nästippar och öronspetsar till is, och det blev en kortare promenad än tänkt. Jag längtar något alldeles våldsamt till sol som värmer, torr asfalt och snöfria stigar i skogen.

På kvällen middagsgäster i form av min bror med familj. Lagade paleomiddag i form av lammkorma, och det blev väldigt gott – kryddigt men milt. Det blev fyra portioner, uppenbarligen för allt gick åt – inte ens lite bottenskrap kvar. Jag serverade den med morotssallad och kokt broccoli. Om man har ris eller liknande till kan det kanske räcka till fem, om de inte är väldigt hungriga (typ triathleter eller så).

1 kg lammstek skuren i lagom stora grytbitar
1 gul lök
3-4 vitlöksklyftor
en tumme färsk ingefära
0,5 dl mandelmjöl
kokosolja till stekning
1 tsk salt
2 tsk kardemummakärnor
1 tsk gurkmeja
2 tsk spiskummin
en burk kokosgrädde

Stek grytbitarna tills de får fin stekyta. Mixa lök, vitlök och ingefära och rör ner i grytan (det ska bli som en smet). Häll över kokosmjölk och kryddor. Låt puttra. Häll i mandelmjöl (funkar med malda cashewnötter också om man tycker det är godare). Koka så länge du orkar.

Jag satte in grytan i ugnen, ca 1,5 timme på 125 grader, och kokade sedan ner spadet tills det blev lagom + redde med ca 1 msk majsmjöl. Det puttrar inte och reducerar så bra i ugnen, men å andra sidan är risken minimal att det bränner i botten. Ibland måste man ju riskhantera.

Kommentera

