30 dagar paleo – klart!

Nu har de trettio dagarna strikt paleokost avverkats. Jag har mått jättebra hela tiden, enda problemet är att jag känt mig trött och sliten i kroppen, och att återhämtning efter träningspass tagit längre tid än det brukar. Gissar att den mängden träning jag gör kanske kräver lite mer kolhydrater än vad jag lyckats få i mig – det ska bli spännande att se hur det kommer att kännas nu framöver.

Min plan är att fortsätta hålla mig till grunderna i paleokosten, men med vissa tillägg. Jag kommer till exempel att äta någon stärkelserik kolhydratkälla, till evempel potatis eller ris, de dagar jag tränar (så nästan varje dag…). Mejeriprodukter kommer också att få göra en comeback – som jag har längtat efter ost! Det är också enklare att laga mat när det är ok med en skvätt grädde eller creme fraiche här och där. Vet dock inte om jag kommer att börja med mjölk i kaffet igen, nu när jag *nästan* börjat tycka att det är gott utan. Tänker också att jag ska ha en dag i veckan när jag kan äta vad som helst, typ socker och sånt 😉 Jag har inte haft något direkt sug efter sånt, men det känns bra att inte förbjuda sig saker för mycket tycker jag – då är det lätt att skapa sug efter saker man kanske egentligen inte brukar vara så förtjust i – bara för att det är förbjudet. Nä, man kan äta all mat, men med måtta – det är i alla fall min filosofi.

Det bästa med att äta paleo är nog att jag nästan aldrig är hungrig, jag har alltid energi (förutom det där med lång återhämtning och känslan av att vara sliten efter träning) och magen mår finfint, aldrig svullen. Jag väger mig inte regelbundet så jag vet egentligen inte om de här 30 dagarna har gett någon viktminskning, men kroppen känns lite tightare och kläderna sitter nog lite bättre än innan. Jag är nöjd!

Kommentera

