Äntligen Crockpotpremiär och jordnötskyckling

Någon gång förra året beställde jag en Crockpot på nätet. Den är riktigt dyr i Sverige, men typ halva priset om man köper den från England – så det gjorde jag. Tänkte köpa en adapter så jag kunde använda den, då nätsladden ju har engelsk plugg – men en kollega erbjöd sig att bara byta själva kontakten. Lät jusom en fantastisk deal, och skulle bara kosta mig en påse Polly!

Efter några dagar kom han tillbaka och hade hittat en vanlig svensk sladd som verkade ha samma kontakt. Lysande! Tog hem den men blev besviken. Kontakten var inte samma. Fick en ny sladd, men det var samma visa igen. Fel kontakt – den såg helt lika ut men passade inte.

Bad kollegan att få tillbaka originalsladden – men då hade han tappat bort den. Ridå. No Polly for him.

Nu började ett långt och envist sökande. Kollade med den svenska agenturen om det gick att köpa nätsladd som reservdel, men det var omöjligt. Kontaktade Amazon som jag köpt den av, men de kunde inte heller hjälpa. Googlade som en tätting, mailade en massa olika elektronikdetaljister men det var som förgjort.

Sedan hittade jag en kundtjänst för Crockpot Europa. Hurra, tänkte jag och dansade en liten glad rumba inombords. För att inte göra en redan lång historia ohemult lång så sammanfattar jag lite. Jag skickade ett första mail till dem och beskrev mitt problem – att jag behövde en nätsladd – den 15 januari. Den 6 februari fick jag besked om att den skulle gå att beställa.  Den 26 februari skickades den från England, och den 28 mars hade den landat i min brevlåda. Snabb service? Not so much. Men nu kan jag i alla fall laga mat!

Första experimentet fick bli något som inte tar så lång tid. Kyckling på hög värme – tre timmar. Det räknas som snabbmat i sammanhanget.

Kryddig jordnötskyckling

Några kycklingfiléer skurna i bitar och några dito potatisar får grunda grytan. Ovanpå en röra av

  • en hackad lök
  • en dito vitlöksklyfta
  • 400 g krossade tomater
  • 100 g jordnötssmör (fast någon hade tydligen ätit upp ganska mycket jordnötssmör så det fick bli 50/50 jordnöts- respektive mandelsmör)
  • 1 1/2 tsk spiskummin
  • 1 tsk chilipulver
  • 1 tsk chipotlechilipulver
  • 1 tsk farinsocker (fast det hade jag inte så det blev agavesirap istället)
  • 1 tsk gurkmeja
  • 1 msk soja (guess what? Den var slut. Nu hade jag ledsnat så tog bara 1 tsk salt istället)

Tre timmar på hög värme ska det ta –  bara att vänta! Imorgon lunch borde jag veta om det blev gott.

IMG_20130402_214210

Kommentera

