Eftermiddagsflow

När jag började bli mer entusiastisk med mitt kettlebellvevande fick jag ganska omgående problem med höfter och rygg. En korrekt kettlebellsving kräver rörlighet i höfterna, och det är något jag inte begåvats med i någon större omfattning. Efter ett par naprapatbesök, stel rygg och allmänt hasande insåg jag att det var dags att ta tag i problemet. Stretcha är tråkigt, yoga är kul. Alltså yoga.

Bikramstudion jag frekventerat på en oregelbunden basis hade ett erbjudande, 10 dagar yoga för 495:- Taget! En rivstart är ju precis vad som behövs. Det första passet var sjukt tungt och jobbigt, värmen tog nära nog kål på mig och Ustrasana (Camel pose) genererade en känslostorm. Ungefär som vanligt när jag inte yogat på ett tag.  Andra passet gick mycket bättre, och tredje gången provade jag på något nytt – Bikram Flow.

I Bikram gör man alltid samma sekvens av 26 ställningar, som kallas asanas på sanskrit – yogautövarens hemliga språk. Man gör varje asana två gånger, första gången lite längre och andra lite kortare. I Flow gjorde vi hela serien i ett flöde (duh!), men bara en gång för varje asana. Dessutom gjorde vi lite extra övningar för mage och core, och lite annorlunda rörlighetsövningar. Ett fantastiskt skönt pass! Kändes som godis för kroppen. Om jag hinner ska jag definitivt gå på en flowklass till innan kortet går ut. Och fundera på var jag ska yoga sen. Det är häftigt att känna hur snabbt det går att utöka rörligheten, och hur skönt det är när ryggen inte är alldeles blockstel.

Yoga och kettlebells i skön förening kanske är receptet på min träning ett tag framöver?

En reaktion på ”Eftermiddagsflow

Kommentera

