Gröna gårdar

Idag var jag på matnördbutiken Cajsa Warg och hämtade min första leverans från Gröna Gårdar, som säljer ekologiskt kött från djur uppfödda på gräs och örter. Det finns många olika lådor att välja på, beroende på vad man gillar att laga. Jag valde en av de mindre lådorna som första försök – en Kokbox på fem kilo. Var lite orolig för att tio kilo, som är den vanligaste storleken, helt enkelt inte skulle få plats i min pluttiga kyl. Jag oroade mig helt i onödan, visade det sig – de fem kilona tog inte särskilt mycket plats.

Boxen innehåller grytbitekött, nötrulle, högrev, nötytterlår, oxbringa, nötbog, ett märgben och en påse lagerblad. Märgbenet tänkte jag koka buljong på – kusligt husligt, eller hur? Alla bitarna är märkta med vilken gård de kommer ifrån, och ser i allra största allmänhet väldigt goda ut. Mitt största problem nu? Bestämma vilken jag ska laga till först.

2013-04-25 18.55.37

När jag ändå var i trakterna smet jag in en sväng på StikkiNikki också. Det är ju ändå ett av mina favoritställen, så varför inte? De har suveränt god glass, nya smaker hela tiden och allt är gjort på naturliga och ekologiska ingredienser. What’ not to like? Varje dag publicerar de dagens smaker på sin Facebooksida, och idag lockade de med följande lineup: Snickeri (fudge, salted peanuts and caramel), Belgian choklad, Lingon yogurt, Winter apple -rhubarb, Lemon salt lakrits sorbet, Fatty vanilla, NYstyle cheesecake, Cookies and cream, Lime, Blueberry lavender, Green apple cinnamon sorbet.

Jag hade bespetsat mig på Fatty vanilla, men den hade hunnit ta slut. Andrahandsvalet Lemon salt lakrits satt inte heller fel, i solskenet! Den smakade ungefär som de där lakritsrören med citronfyllning som jag minns från när jag var liten, fast saltare. Gott!

IMG_20130425_181854

En reaktion på ”Gröna gårdar

Kommentera

