Sköna maj, välkommen!

Jag hade ju hoppats kunna testa min nya kamera lite vid Valborgselden – och det visar väl hur orutinerad jag är. Trodde det skulle gå att se själva elden… Duh. Det stod ju fem rader människor runt hela bålet redan innan det tändes, och när Kärrtorps scouter tågade fram med facklor för att tända på hivade alla upp sina barn på axlarna. Gick inte att se något mer än en massa folk och tät rök. Inga bilder alltså.

Idag skiner solen, det är en allmänt härlig dag och jag mår ganska kasst, tyvärr. Trött i kroppen, värk i ryggen och nacken, rinnande ögon och snuva. Pollen kanske? Eller förkylning. Blev i alla fall en tupplur mitt på dagen, och sedan en kort promenad för att i alla fall få lite frisk luft. Ville springa men kroppen höll inte med alls.

Istället har jag bakat fröknäcke och lagat en ny rätt av Gröna Gårdar-köttet. Mamman tipsade om ett recept från TV-programmet Go’Kväll, Chilikalops med citron. Det blev väldigt gott, så jag delar med mig av receptet.

  • ca 1 kg kött
  • 2 tsk chilipulver (jag tog 1 tsk chili, 1 tsk chipotlechili)
  • 2 msk vetemjöl (jag tog potatismjöl istället)
  • 1 tsk oregano
  • 2 tärningar mörk oxbuljong
  • 3 vitlöksklyftor, pressade
  • 1/2 citron, det gula från skalet + saften
  • 1 kg potatis, skalad och skuren i bitar
  • smör till stekning

Skär köttet i lagom stora bitar, stek det i omgångar tills det är gyllene. Strö över mjöl och chilipulver och lägg över i en gryta. Lägg i oregano, vitlök, buljong och citronskal. Fyll på med vatten tills köttet är täckt. Koka tills köttet är mört, det tar ca 2 timmar. Lägg sedan i potatisbitarna och låt dem koka med tills de är mjuka, ca 15 minuter. Smaka av med salt, peppar, chili, socker och citronsaft. Servera med creme fraiche.

(Notering: jag missade det där med att smaka av med citronsaft utan lät den koka med hela tiden. Blev jättegott det med!)

Smaklig måltid!

Kommentera

