Tebröd, inte t-röd

Solen skiner, och jag vill ut i friska luften! Ryggen besvärar mig ganska mycket idag, så löpning kändes inte så aktuellt – men en lång promenad var skönt. Gick bland annat förbli Globen, där det var gott om folk eftersom det tydligen idkas någon form av idrott där just nu.    Fina färger med flaggor som vajar i vinden!

026

Dagens middag blev blomkålsrisotto med citronkyckling – fina milda smaker, men jag blev inte helt nöjd med konsistensen på risotto. Den blev lite för grötig, kanske för att jag hade svårt att hålla lagom värme på plattan. Det där med induktionshäll kräver lite tillvänjning. Receptet på risotton har jag hittat hos Scrap Lunch project, en websida/blogg som drivs av några Uppsalastudenter i syfte att minska mängden mat som slängs. De tipsar om hur man kan äta bra på en mindre budget och slänga mindre. Bra idéer där!

När jag ändå stökade i köket bakade jag lite bröd också – en australiensisk tekaka med bl a linfrö och havregryn i. Receptet är inte glutenfritt, men kakorna blev ruskigt goda. Något för din ”cheat day” eller de där 20 procenten, om du äter paleo annars!

Ingredienser

3 dl mjölk, + 2 dl
1 dl linfrö
1,5 dl havregryn
50 g jäst
2 dl crème fraiche
1 tsk salt
3 msk sirap, ljus
1 tsk bakpulver
10 dl vetemjöl, (600 g)

Tillagning

1. Koka en gröt av 3 dl mjölk, linfrö och havregryn. Låt den svalna.
2. Värm 2 dl mjölk till fingervarmt, 37°. Smula jästen i en bunke och häll lite av mjölken över. Rör tills jästen löst sig och tillsätt resten av mjölken, gröt, creme fraiche, salt, sirap, bakpulver och nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta ihop till en smidig deg.
3. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min. Kavla ut degen på mjölad arbetsbänk till en ca 2 1/2 cm tjock kaka. Ta ut runda kakor med mått, ca 8 cm i diameter som läggs på bakpappersklädda plåtar. Nagga bröden och låt jäsa ytterligare ca 15 min.
4. Sätt ugnen på 225°. Grädda mitt i ugnen ca 12 min. Låt svalna på galler.
Bröden går mycket bra att frysa och passar lika bra till frukost, som till mellanmål och som bröd till maten. De var goda att rosta också!

IMG_20130504_193849

Kommentera

