Banankaka

Banankaka

Det här med minimalism hänger för mig ihop med att inte göra av med mer resurser än vad jag behöver. Jag har aldrig tyckt om att slänga mat, men nu bär det mig emot mer än någonsin. Så när man har bruna bananer som ingen vill äta upp? Ja, då bakar man banankaka. Receptet i den klassiska Sju Sorters Kakor är det bästa tycker jag – med ingefära, kanel och kaffe i blir det som en mjuk pepparkaka med banansmak. Yummy!

100 gram smör
3 dl socker
2 st ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk ingefära
2 tsk kanel
2-3 bananer, ungefär 400 gram
0,5 dl kallt kaffe

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Smörj och bröa en hålform, ca 1,5 l.
  3. Rör smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget.
  4. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, ingefära och kanel. Blanda ihop med smör-äggsmeten.
  5. Mosa bananerna, tillsätt dem och kaffet.
  6. Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 60 minuter. Låt kakan kallna.

Eftersom jag är rätt lat brukar jag slå ihop punkt tre och fem. Det funkar utmärkt det med.

Kommentera

