Dagens middag

Mer från Gröna Gårdar-lådan. Idag plockade jag fram en en bit ytterlår – en styckningsdetalj jag inte har så mycket erfarenhet av sedan tidigare, så jag plockade fram Google också. Svenskt Kötts hemsida kunde förtälja följande:

Ytterlåret är hårdare än innanlåret och fordrar lång tillagning i fuktig värme för att bli mört och används med fördel till traditionell nötstek eller grytstekt surstek (kött som mörats extra i marinad). Allra bäst passar ytterlåret som mindre bitar i en gryta.

Kalops, tänkte jag direkt och ser man på – Svenskt Kött kunde bjuda på ett recept där också.

500 g högrev, tärnad 2 x 2 cm (bytte ut det mot 1 kg ytterlår)
2 msk smör
2 msk vetemjöl
1 ½ tsk salt
10 kryddpepparkorn
1 lagerblad
5 dl köttbuljong
2 morötter, skivade
1 gul lök, skivad

Till servering:
kokt potatis
inlagda rödbetor

Gör så här

Bryn köttet i smör. Lägg över i en gryta. Strö över mjöl och salt och rör om. Tillsätt kryddor och häll på vatten. Koka upp, sänk värmen och sjud under lock på svag värme ca 50 minuter. (Det räckte inte på långa vägar, min gryta fick koka i över två timmar). 

Tillsätt morötter och lök och sjud ytterligare ca 15 minuter, tills köttet känns mört. Servera med kokt potatis och inlagda rödbetor. Jag hade en burk av mammans hemgjorda – lyxigt!

And that’s what’s for dinner, folks.

Kommentera

