Morgonyoga. Eller okej, förmiddagsyoga.

Idag har jag testat ett nytt bikramställe, Bikram Yoga Södermalm. De har ett provapå-kort, där man får yoga hur mycket man vill i tio dagar – ett jättebra sätt att testa ett nytt ställe tycker jag. För mig brukar det ta några gånger innan jag känt in ett träningsställe. Hur smidigt det är att ta sig dit. Hur stämningen är. Om instruktörerna och de andra tränande är sköna typer som jag känner mig bekväm med. Sånt.

Tidigare har jag mest kört bikram på DuCalme, och några gånger på Perfection Yoga när de hade ett sånt där Groupon-erbjudande. Yogan är ju samma på alla ställen, samma 26 positioner görs under varje pass, i samma ordning. Om du är en sådan där som behöver mycket variation och omväxling så blir du kanske sjukt uttråkad efter ett tag. Jag tycker det är ganska skönt att kunna ordningen och rörelserna, inte behöva tänka så mycket utan bara göra. Men jag tycker ju det är kul att cykla trettio mil i ett sträck också. Vi är ju olika.

Instruktörerna är ju också olika, även om de säger ungefär samma saker varje gång gör ändå deras ledarskap, utstrålning och energi stor skillnad i hur jag upplever passet. Det är som när man simmar, man kan traggla med någon teknisk detalj i evigheter utan att få till det, men så kommer någon ny person och förklarar på ett nytt sätt – och kroppen bara AHAAA, varför sa du inte från början att det var så du menade?

Min kropp verkar behöva yogan mycket just nu, min rygg och mina höfter är stelare än någonsin och det känns väldigt tydligt att rörligheten ökar när jag håller någon slags regelbundenhet i yogautövandet. (Det skulle säkert funka med stretching också men det är ju Så. Sjukt. Tråkigt.) Bikramserien gör väldigt bra saker med korsryggen, så jag skulle vilja få till ett pass i veckan där. Tänkte bestämma om det blir BYS eller Calme som får den äran att försöka få den kylskåpsstela tanten lite mer böjlig efter de här tio testdagarna, så här kommer en liten jämförelse av första intryck.

Lokaler och allmänt intryck

Båda ställena har fina lokaler. DuCalme känns lite mer exklusivt och lyxigt tycker jag, med tunga draperier, dämpad belysning, mörkt trä överallt. Men sjukt trånga omklädningsrum. BYS har ljusa, fräscha lokaler, större omklädningsrum med mindre trängsel, vilket är ett stort plus. Det kändes jobbigt på Calme att den sköna avslappningen efter ett pass försvann i det toktrånga klaustrofobiska omklädningsrummet, där det alltid stod någon och hoppade och ville att man skulle bli klar så de kunde få överta ens skåp. På BYS finns det inga skåp så det problemet finns inte. Det blev kö till duscharna, men det har jag inget större problem med.

Jag saknade lite den där bonuslyxen man får på Calme – en kall handduk att torka pannan med under den avslutande shavasana, och att det finns frukt och te att stoppa i sig medan man börjar andas igen. Och att det finns plastpåsar att stoppa sina dyblöta saker i – det är ju lätt att ta med sig själv, men det hade jag såklart inte tänkt på idag. Lyckligtvis började inte ryggsäcken droppa på väg hem.

Ställena har tydligen olika lösningar på det där med att få rätt värme i salen; hur det skiljer har jag inte kompetens till att beskriva, men det var mycket tystare i salen på BYS. Rätt skönt att slippa bullrande fläktar. Varmt blev det ändå så det räckte till.

Människorna

Nu har jag ju bara varit på BYS en gång… Denna första gång fick jag intrycket att det är mer blandat här – mer blandade åldrar, mer blandade kroppsformer och inte riktigt lika stor majoritet tjejer/kvinnor/tanter i klassen. (På Calme är det mest kvinnor i åldern 20-40 år som yogar – eller, så upplever jag det i alla fall.) Avslappnad och skön atmosfär. Instruktören  var en ung tjej, som verkade kunna nästan allas namn och hade bra koll på allas teknik. Jag fick några tips och cues, och lite pepp när jag var trött. Hon höll bra energi i klassen, tyckte hon gjorde ett bra jobb.

Priser och schema

Det är dyrt att gå på bikram. Det är lite billigare att gå på BYS än på DuCalme, skillnaden är runt 10%. En fördel med BYS är att deras kort gäller både på Söder och på deras yogastudio i city, vilket ger fler klasser att välja på. DuCalme har tre klasser på vardagkvällar,  klockan 16, 18 och 20. BYS har också tre – varannan dag är det kl 16, 18 och 20 och varannan kl 15, 17 och 19. Det fina i kråksången är att när Söder har första klassen 16 så har City 15 – vilket ger flexibilitet.

En annan fördel med BYS är att det finns fler kort att välja på – om klippkort känns för lite och årskort för mycket så kan man köpa tremånaderskort. Det gillar jag! En fördel med DuCalme är att de har lite annat på schemat än bara Bikramklasser också – det finns Yinyoga någon gång i veckan, och så den där flowklassen som jag bloggade om förut.

The battle is on, kan man säga. Jag är också nyfiken på hur många gånger jag ska lyckas yoga på tio dagar. Vad tror du?

IMG_20130505_130956Just det – jag glömde nästan! Sjukt nöjd med att jag för första gången i världshistorien lyckades lyfta hela låren från golvet i dhanurasana. Det ser fortfarande sannolikt inte ut som någon bakåtböjning – men ett litet myrsteg framåt är väl ändå bättre än inget. Tycker jag.

 

Kommentera

