Dagens middag

Idag gick jag lite bananas hos den lokala grönsakshandlaren, så det kommer att bli en grön- och rotsaksfest till middag. Här är laguppställningen. Broccoli, blomkål, rotselleri, kålrot, morot, palsternacka, lök, morot, ingefära, vitlök, pepparfrukt, curry, buljong och tomatpuré.

004

Man behöver lite stekfett också, jag använde en kokosolja som inte ville vara med på bild.

Skär upp lagom mängd av grönsakerna (här får du ta lite eget ansvar, jag är notoriskt kass på dimensionering och lagar alltid för mycket). Fräs grönsaker och kryddor (curry, chili, vitlök, ingefära) några minuter. Dutta i några matskedar tomatpuré, späd med buljong tills grönsakerna är knappt täckta. Låt småputtra under lock i ca 15 minuter.

Medan man väntar kan man ta ett glas vin, t ex Gardo & Morris chardonnay från Nya Zeeland. Lite väl mycket ek för min smak, annars ett helt OK vin.

Efter de 15 minuternas kokande tog jag av locket och petade i de gröna stjälkarna från färsklöken. Sedan fick anrättningen puttra sisådär 10 minuter till, tills vätskan kokat bort och allt är mjukt.

Röran fick samsas på tallriken med några skivor rostbiff idag – men den gör sig också fint som ensamrätt.

008

Kommentera

