Oxbringa i slowcooker

En av bitarna i min nu mycket omskrivna köttlåda var oxbringa. Den omedelbara associationen för mig var en rimmad variant, med pepparrotssås och kokt potatis – och det var många sådana recept som dök upp när jag sökte på nätet. Jag tyckte dock att det skulle vara kul att laga den i slowcookern, så testade att söka på ”slowcooker brisket” – och hittade matbloggen Smitten Kitchen, vars innehavare verkar ha ägnat en stor del av 2010 åt att laga just bringa. Jag fastnade för det här receptet, har bara anpassat det lite mängdmässigt eftersom min bringa (ja, alltså oxbringan…) bara var en liten plutt.

Så här gjorde jag.

En stor gul lök och en liten schalottenlök fick ligga och mysa i en stekpanna med lite olja i ungefär en kvart, tills den var fint karamelliserad. Då fick den sällskap av en skivad vitlöksklyfta, en rätt stor rackare. Sedan öste jag i kryddorna (och här anpassade jag inte ner receptet – jag tänker att mycket kryddor blir gott!). Det blev

  • 1,5 tsk paprika
  • 1,5 tsk lökpulver
  • 1,5 tsk vitlökspulver (lökigt recept det här!)
  • 0,5 tsk cayennepeppar
  • 2 tsk salt
  • 0,5 tsk oregano
  • 0,5 tsk timjan
  • 1,5 tsk svartpeppar

Kryddorna fick steka med en liten stund, sedan dumpade jag lökröran ovanpå bringan, som fått ta plats i slowcookern. Som grädde på moset, lite sås som jag rört ihop medan löken bryntes:

  • 1 dl muscovadosocker
  • 1 dl chilisås
  • 1 dl ketchup
  • 2 dl oxbuljong

Så här såg det ut. Nu ska den få puttra medan jag sover. Tio timmar på låg värme.

010

012

När jag har sovit klart har ju maten jobbat hela natten, så då är det dags för den att få vila. Några timmar i kylskåpet ska tydligen ge ett lyft för både smak och konsistens. Skrapa först bort allt synligt fett på köttet. Det är supermört nu, så det går lätt att bara skrapa lite med en gaffel. Lyft sedan över kött och sås i en form, och ställ i kylen.

002

Det syns att det är ganska mycket fett, allt det feta på köttet har smält ner. När formen stått i kylen några timmar stelnar fettet på toppen, jag använde en sked för att skala bort det. Sedan lyfte jag ut köttet och mosade ihop såsen med en gaffel så den blev jämn. Är man petnoga kan man köra den i en mixer. Köttet skar jag i ca centimetertjocka skivor, och lade tillbaka i såsen. Täckte över formen med folie och skickade in den i ugnen på 150 grader – där får den stå tills såsen bubblar, ca 20-30 minuter kanske. Sedan servera med lämpliga tillbehör – idag potatis och kokt broccoli. Galet gott!

IMG_0119

Kommentera

