YogaGlo

”Do your practise, and all is coming.”

Ett klassiskt yogacitat från ashtangayogans grundare, Sri K. Pattabhi Jois. Det enda sättet att komma vidare är att öva, göra, lära. Regelbundenhet, lite och ofta gör mycket mer nytta än intensivsessioner sällan. Det vet jag ju, men har så hjärtinnerligt svårt att få till. Det där med prioriteringar igen.

Hemmayoga verkar ju som en praktisk lösning på problemet, när jag har en stund till övers kan jag bara rulla ut mattan och köra. Eller? Men det händer ju inte. Jag vet inte vad jag ska göra, jag har ingen inspiration, och tappar tråden. Har provat några DVD’er, men inte fastnat för något. Flera av de Instagramyogis jag följer verkar hemmayoga med YogaGlo, en yogastudio som fysiskt är belägen i Californien men som också erbjuder en hel massa klasser på webben. Jag har surfat runt lite (California style!) och gillar verkligen deras sökfunktion med filter, där man bl a kan sortera på lärare, yogastil, svårighetsgrad, längd och ”specific use” . Jag kan alltså ställa in att jag vill ha en 30 minuter lång nybörjarklass i Yinyoga som fokuserar på onda ryggar. Eller en 90 minuter lång Ashtangaklass med inriktning på armbalanser. Ett galet brett utbud! De  erbjuder 15 dagar gratis prova-på, och idag tog jag steget och registrerade mig.

När jag tagit mig igenom den vanliga registreringsprocessen fick jag ange mitt huvudsakliga syfte med  min yoga den närmaste veckan, och jag klickade för komplement till idrottsutövande. Då fick jag tre klasser rekommenderade – Injury prevention for athletes (Vinyasa Flow), Post cardio healing (Hatha) och Hamstring Class for Runners (Anusara).

Den första klassen på schemat var Injury prevention, en trettio minuter lång nivå 1-2-klass (1 är lättast, 3 svårast) med läraren Tiffany Cruishank. Det sas i introt att man inte behöver ha yogat innan, men jag tror det är svårt att hänga med om man inte har det. Det är lite svårt att t ex stå i downward dog och samtidigt se vad som händer på skärmen – men jag tror det är en vanesak.

”It is about building resilience, so you can bounce back – in your sports, in your practice, in your life”

Fokus på flexibilitet och rörlighet, för att minska skaderisken i sin idrott. Programmet var bra och varierat tyckte jag, och det gavs lite alternativ att göra övningarna lättare eller svårare efter behov. Läraren var också noga med att poängtera att det inte spelar så stor roll hur det ser ut, huvudsaken man aktiverar rätt muskler. Lite solhälsningar, lite trianglar och krigare, och en jätteskön sekvens med olika balanser. Sedan lite pigeon och sedan shavasana på slutet. Det kändes som att höfter och höftböjare fick sig en bra genomkörare.

Första intrycket är klart positivt!

yogaglo

Kommentera

