Trasig rygg? Eller inte?

Igår var jag till naprapat J med min väldigt onda rygg – det känns som om tredje världskriget har dragit igång i min länd och höfter. Till den grad att jag inte kan gå obehindrat. Jag hade hoppats på en rejäl låsning i ryggen som kunde lossa enkelt och fint, men någon sådan hittade J inte. Hans analys var att det kan vara vad som helst från överansträngning/muskelinflammation till diskbråck. Det lät ju inte så muntert… Ordinationen: vila några dagar plus antiinflammatorisk medicin för att se om det lugnar ner sig. Massage skulle vara OK också.

Hej, Diklofenak. So we meet again.

Surade mest hela kvällen igår, och sträckläste ut ytterligare en Jack Reacher-bok. Och lagade fiskgryta. Och sov ganska gott. Förnekelse kan funka bra; JAG HAR SÄKERT INTE DISKBRÅCK. *hoppas jag*

Idag hade jag en massage-på-jobbet inbokad med elaka massören P – och det var nog den mest plågsamma massage jag någonsin genomlidit. Eller, i alla fall topp fem. Det var en dubbeltid, alltså en timme, och i princip hela tiden gick åt till mangling av sätet. Om jag inte har blåmärken efter armbågar + ANNAT imorgon så är det ett mirakel. Efteråt visste kroppen inte riktigt vad som hade hänt, jag kände mig lätt yr och illamående och vinglig i benen som om jag hade glömt bort vilka muskler man använder för att gå. Men det blev nog lite bättre i alla fall? Tror jag.

I morse hade YogaGlo skickat mig en påminnelse att det var dags att yoga igen. De tyckte att Hathaklassen Post-Cardio healing var lämplig, men jag höll inte med. Den där ryggen behöver inte provoceras just nu utan lugnt och lagom får det bli. Jag valde istället Yinklassen Open Your Spine and Reinvigorate. Yinyoga är skönt tycker jag, men samtidigt sjukt mentalt jobbigt – när man ska stanna i samma position i flera minuter och bara andas finns det liksom inget att distrahera sig med. Det kändes som om vi satt i den första positionen i ungefär en kvart… Men det var nog bara fem minuter, egentligen. SL-minuter.

Lite jobbig bakgrundsmusik till klassen, men sköna rörelser (utom den där hammock pose, där det jobbigaste var att hålla upp huvudet. Nacken ville liksom göra en bakåtböjning, och det skulle den ju inte). Sedan kom flera sköna liggande asanas, för baksida lår och höft. Kändes fint för ryggen! Jag gillade läraren Felicia Tomasko, ska helt klart testa fler av hennes klasser. När jag nu ska vila från annan träning känns ju en halvtimme yoga per dag som väl investerad tid.

050
Just get your feet on the mat!
Kommentera

