Kan jag köpa motivation?

Det här med triathlon, det har ju inte gått så bra för mig de senaste åren. 2010 var senast jag hade en bra tränings- och tävlingssäsong – 2011 höll jag på att separera och hade brutna revben (två helt orelaterade fenomen, är det bäst att påpeka), 2012 var jag rejält omotiverad och nu 2013 tänkte jag satsa igen. Jag var sjukt peppad att köra Vansbro Triathlon, en tävling på halv Ironmandistans (1930 m simning, 90 km cykling och 21,1 km löpning) som är ganska nystartad och verkade ha gått hem stort hos de som körde första året.

Sedan sålde den ut på tre minuter, och jag fick ingen plats.

Alltså, missförstå mig rätt – det här med Lisa Nordéneffekten  och att sporten växer så det knakar är jätteroligt. Att tävlingar säljer ut så vansinnigt snabbt och så långt innan de ska genomföras är möjligen inte lika kul. Den där motivationen flög snabbt ut genom fönstret igen, och jag tänkte att jag kan ju köra triathlon nåt annat år. Jag kan ju träna bara för att det är kul!

Och det är ju kul att träna. Men jag inser att en stor del av det som gör det kul för mig är att det finns en plan, en struktur och ett mål. Jag är väl en projektmänniska. När det inte finns planer och mål och sånt så händer det inte så mycket. Visst, jag kör spinning och lite crossfit och yoga och sånt – men för att jag ska komma mig för att springa och cykla så krävs det lite skrämseltaktik. En distans som ska genomföras på ett visst datum, och som kommer att bli väldigt väldigt plågsam om jag inte tränat för det.

Idag fick jag ett meddelande från en klubbkompis – han är anmäld till Vansbro Tri men skadad, och inser att han inte kommer att kunna köra. Vill jag möjligen köpa hans plats? Jag släpper omedelbart allt jag har för händer och börjar kolla kalendern, räknar veckor och dagar. 7 veckor, ungefär 50 dagar. Hinner jag? Vill jag?

Jag hinner ju inte bli i tillräckligt bra form för att göra en bra tid, det inser jag. Men kanske det räcker att bara ta mig runt? Det är lockande att ha ett mål, att behöva planera, att strukturera upp träning. Går det? Det är den enda tanke som snurrat i mitt huvud sedan jag fick messet i förmiddags. Orosmolnet är ju min onda rygg. Om den har blivit samarbetsvillig så jag kan börja träna så kan det gå, annars inte. Fick ett löfte om några dagars betänketid från kompisen, till i slutet av nästa vecka. Nu tänker jag att jag måste testträna. Ett löppass, ett cykelpass och ett simpass. Om det funkar utan att ryggen bråkar, då kör jag. Dra yxan i båten och allt det där.

Testpass löpning är planerat till i morgon bitti. Watch this space.

kalmar2009

En reaktion på ”Kan jag köpa motivation?

Kommentera

