Bråkmakaren identifierad

Dags för mer massage. Min vän M går massageterapeututbildning på Axelsons, och jag har turen att få vara en av hennes försökskaniner. Idag skulle det göras rörelse- och styrketester, identifieras problemområden och sedan behandlas.

Inte helt förvånande hade jag OK styrka i alla muskler vi testade, förutom gluteus medius som är en smula klen. Jag hade också väntat mig att få min rörlighet totalt utdömd i alla muskler möjligen med undantag för hamstrings, men där bedrog jag mig. Det var bara höftböjaren och ländryggen som var stela – men de var å andra sidan så ordentligt stela att jag inte ens var i samma kommun som normal rörlighet. Möjligen inte ens i samma världsdel.

Vi kom fram till att en rimlig behandling skulle kunna vara att mjuka upp framsidan och höftböjarna först, och sedan försöka få ordning på ryggen med en teknik som heter longering. Som gammal hästtjej tänker man på hästar som springer i cirklar när man hör det begreppet, men nu är det frågan om en kombination av massage och töjning. Musklerna var ganska samarbetsvilliga på framsidan av benet, och lite töjning fick höftböjarna att slappna av lite. På baksidan var det en annan historia. M kunde lätt hitta de spända ställena i gluteus genom att kolla var jag hade blåmärken från tisdagens massage… Det kändes dock väldigt mycket bättre nu, inte alls lika genomspänt och stelt utan det var egentligen bara en bråkmakare kvar – piriformis. En liten muskel i höften som jobbar med att föra benet ut åt sidan, och att rotera det utåt. Den stackaren har tydligen haft sjukt mycket att göra på jobbet på sistone, och verkar vara på väg att bli utbränd. Han är i den arga fasen.

piriformis

Massage och tryck, samt lite stretching fick honom att lugna ner sig lite. Känns bra att veta vem det är som bråkar i alla fall, då blir det enklare att försöka förbättra hans arbetssituation.

Efter lite uppvärmning av musklerna var det sedan dags för longeringen av ryggen. Jag fick ligga på sidan i fosterställning och försöka runda ryggen – men även när jag försökte så hårt att jag nästan fick kramp i magen syntes inte minsta lilla rundning till. Efter massagen blev det dock en liten liten skillnad – med lite fantasi gick det tydligen att se antydan till en rundning, och när vi gjorde om rörelsetestet kom jag ungefär fem centimeter längre än vad jag gjorde innan. Jippi! (Fast det fattas fortfarande sisådär 20 cm till normal rörlighet).

Min hemläxa blir att stretcha höftböjarna #everydamnday och att göra en övning som ska stärka gluteus medius. Fortsätta yoga och jobba extra hårt på framåtböjningar står också på schemat. Note to self: Låt bli bakåtböjningar som komprimerar ländryggen, det får vänta tills höften är lite mer öppen.

Efter behandlingen – sova middag. Sen ett varmt bad. Sen somna under mello. Godnatt!

Kommentera

