MVSEET

Min vän matnörden L har hittat en ny favoritrestaurang, Museet på Birger Jarlsgatan. Idag var det dags för mig och några fler tanter att hänga med dit och smörja det så kallade kråset – och det gjorde vi med besked! De kör just nu ett koncept som kallas Monday Funday, halva priset på all mat på måndagkvällar. What’s not to like about that, undrar jag?

Vädret var soligt och fint när jag lämnade jobbet, och jag såg fram emot något gott att dricka på uteserveringen. Det utlovade ostadiga vädret satte dock P för sådana planer, det var molnigt och kallt när jag kom fram – men det gjorde inte så mycket, för vårt bord var redan klart.  L och jag var lite tidiga, så vi hann verkligen fördjupa oss i menyn. Ordentligt. Dagens i-landsproblem: allt lät gott! Pilgrimsmusslor. Vit sparris. Råbiff. Anklever. Och då är vi ändå bara på förrätterna!

IMG_20130520_183027 (1)

L hade bestämt att hon skulle börja med fyra ostron. Resterande fyra tanter i sällskapet hade aldrig ätit ostron tidigare, så vi bestämde oss för att prova. Om en inte gillar det så är ju 12:50 styck inget överpris direkt! Ett per person, och lite cava till bestämde vi. Medan vi väntade på ostronen fick vi in bröd – minilimpor i portionsstorlek, serverade i bruna papperspåsar. Speciellt det mörka brödet var jättegott! Jag sparade en liten bit för att ha som räddningsplanka om jag skulle behöva skölja ner ostronen med något. Lite nervöst kändes det ju!

Fatet kom in, ostronen tronade på is och hade sällskap av en bricka med vinägrett och citron på. Vi fick lite instruktioner av L hur vi skulle peta loss ostronet från sitt skal med specialverktyget ostrongaffel. varje sport har ju sina specialredskap. Sedan droppa på citron och vinägrett och… Down the hatch! Det var ganska okej, men ingen större kulinarisk upplevelse tyckte jag. Kan tänka mig att prova igen vid tillfälle, det kanske blir bättre med lite tillvänjning?

Förrätten kräver dock ingen som helst tillvänjning, pilgrimsmusslor Rockefeller gratinerade med hollandaisesås. Fantastiskt gott! Till varmrätt kunde jag inte motstå frestelsen att beställa kött, det är ju typ det godaste jag vet. Det blev en klassisk entrecôte med café de Parissmör, sallad och pommes frites. Köttet var smältande mört och smakade alldeles underbart, så även om L’s lammrostbiff, T’s tonfisk nicoise och K och H’s gös som var dagens fisk också såg vansinnigt fina ut så var jag nöjd med mitt val. Det kan noteras även av bildbevisen nedan… Bild på varmrätt saknas, jag lyckades äta upp den innan den hann fastna på bild.

Otroligt nog fanns det även plats för dessert. Jag älskar creme brûlée, så en chokladvariant på det måste ju nästan testas! I min mun var det ändå den brynta smör-sorbeten (som namnet till trots mest liknade gräddglass till konsistensen) bäst i klassen på efterrättstallriken – spännande och mycket god smak! En espresso till det så var jag mätt och nöjd sedan. Nästa gång ska jag testa tonfisken. Eller ossobuco. Eller kanske lammrostbiffen?

DSC_0949DSC_0950DSC_0951

Kommentera

