Ny svensk yogasite – Yogobe

För ungefär en vecka sedan skaffade jag ett konto på Yogaglo, en site som erbjuder yogaklasser online. Utbudet är galet stort, och jag har redan hittat några favoritlärare och klasser där. Idag fick jag veta att det nu finns en motsvarande svensk site, Yogobe. De erbjuder klasser inom många olika yogastilar, presenterade av svenska yogaprofiler som Ulrica Norberg, Monika Björn, Johanna Andersson, Magnus Ringberg med flera. Bara att koppla upp datorn till TV’n, rulla ut mattan och köra! Abonnemang kostar 189 kronor per månad, klart billigare än medlemskap på en yogastudio.

Det finns fem olika gratisklasser att testa – det gillar jag! Try before you buy. Idag provade jag två klasser – började med ”Short soft flow” med Kitty Strand. Det var ett tio minuter långt flöde med olika variationer på solhälsningar, riktigt sköna rörelser och en bra uppvärmning för det som komma skulle. Finns det en klass som fokuserar på höfter så väljer jag ju den, och det var verkligen inget dåligt val. Happy Hips med Johanna Andersson är en klass som jag sannolikt skulle må bra av att köra varje dag. Intressant var att Johanna i början av klassen instruerade att slappna av i käkarna – ”spända käkar, spända höfter”. Jag är ju en sådan som biter ihop när jag blir stressad, har nästan alltid spända käkmuskler. Anar ett nytt samband här…

Det var inte särskilt lätt att slappna av någonstans i dem här klassen, när man har höfter med långt framskriden rigor mortis. Mina rörelser såg inte alls ut som Johannas, men det är väl tanken som räknas? Eller? Inte? Låt oss hoppas det. Efter ungefär sjutton minuter av olika lungevariationer, pigeon, double pigeon med mera var i alla fall mina höfter rätt så happy, och klart mer avslappnade än de brukar vara. Den här klassen kommer jag definitivt att göra igen!

Återkommer kanske med mer om Yogobe när jag hunnit testa siten lite mer. Första intrycket är väldigt positivt!

Namaste, people.

yogobe

Kommentera

