Mål och mening

För några dagar sedan skrev jag om att sätta mål och att bestämma sig. Nå, säger du – vad har du bestämt nu då?

Jag har tänkt efter och känt, planerat, räknat, och kollat kalendrar. Bläddrat i triathlonböcker och analyserat träningsplaner. I Gale Bernhards bok ”Training plans for multisport athletes” hittade jag en träningsplan för halv IM-distans som löper över tretton veckor – som av en slump exakt så mycket tid som jag har på mig om jag börjar på måndag. Planen är inriktad på att ta sig runt, utan särskilda ambitioner för tid; passar mig utmärkt. Jag bortser lite smidigt ifrån att planen nog förutsätter att man cyklar, springer och simmar regelbundet… Med en extremt optimistisk tolkning skulle man kunna hävda att cyklingen är OK eftersom jag cyklar inomhus två gånger i veckan, men resten? Nej.

Mitt sätt att riskhantera detta är att vänta lite med att anmäla mig till loppet. Har jag tagit mig igenom de första fyra veckornas träning utan skadekänningar eller massiv utmattning, då kör jag!

Den mesta träningen är i zon 2-3 så inte så hög intensitet, i alla fall inte de första veckorna. Efter mitt massiva konditionsträningsskolkande den senaste *långa men icke specificerade* tiden kommer det att bli nog av en utmaning att hantera träningstiden. Tror jag.

Första veckan ser ut såhär:

v 22 Simma Cykla Springa Kommentar
Måndag Vilodag
Tisdag 45 min teknik 30 min E2
Onsdag 60 min teknik
Torsdag 60 min E3  30 min teknik
Fredag 60 min E2 45 min teknik
Lördag 90 min E2
Söndag 60 min E2

Jag kommer nog att behöva möblera om lite med pass och veckodagar, tror jag – och de korta cykelpassen fokuserar på teknik och kadens, så där tänkte jag nog se till att köra spinningpass som matchar. Snart är det sommarschema på Actic, då kommer jag att instruera färre pass och få mer flexibilitet för min egen träning.

Måndagen är jag ganska säker på att jag kommer att klara av – men tre simpass blir en utmaning! Det känns spännande och roligt, och jag är ivrig att få komma igång. Kan det inte bli måndag snart?

En reaktion på ”Mål och mening

Kommentera

