Lucinda Williams på Cirkus

Trillade lite sådär apropå in på Lucinda Williams konsert på Cirkus igår kväll. Hon är inte en artist jag känner till särskilt väl – jag köpte biljetten på rekommendation från min vän D, som brukar veta vad hen pratar om, och gör ett bra jobb i att bredda min musiksmak. Lu, som de initierade tydligen kallar henne kallas americanans urmoder av SvD i en halvljummen recension idag.

För mig som kom dit utan några förväntningar var konserten en klart lyckad upplevelse. Hennes låtar spänner över flera genrer; första delen var klart countryinfluerad, för att gå över åt det bluesigare hållet och avsluta i rock, stundtals åt det punkigare hållet. Med en musiksmak som min blev det alltså bättre och bättre! En trevlig kväll med livemusik helt enkelt, och några av hennes låtar kommer sannolikt att trilla in på mina Spotifylistor.

Lucinda Williams och Doug Pettibone.
Lucinda Williams och Doug Pettibone.
3 reaktioner på ”Lucinda Williams på Cirkus

    1. Tack! Din recension var mycket roligare att läsa än SvD’s. Hennes röst är verkligen alldeles fantastisk, speciellt i kombination med släpdialekten. Sen hittade jag din Bucket list för vecka 20, hade missat Lanegan/Garwood, lyssnar nu. Tack för det också!

      1. Kul att höra. Jag har haft en rutin med att publicera en The Bucket List varje fredag med i princip enbart ny musik senaste veckorna, men förra veckan gick det inte pga tidsbrist. Har en lista på gång den här veckan dock, så förhoppningsvis hittar du mer du gillar där, eller bland mina övriga tips.

        Ha det gott!

Kommentera

