Cykelpendling, försök 1

Jag hoppas verkligen att det där träningsschemat inte är så petnoga med att jag gör alla passen i rätt ordning… För så kommer det inte att bli. I alla fall inte den här veckan.

Det som är svårast att få in är nog simningen. Springa och cykla går ju att göra med start utanför min egen ytterdörr, men för simning krävs särskilda förutsättningar. Typ någon form av vattenmassa. Nuförtiden bor jag ju på rätt sida av stan för att kunna vara med på Micke Roséns OW-simning i Hellas – så jag tänker ta ett rejält steg utanför min komfortabla zon och vara med där. Det började redan igår, det finns tre träningstillfällen i veckan och min plan är att joina på lördag morgon. Japp, nu är katten ute ur påsen. Jag blir lite nervös bara av att tänka på det.

Enligt träningsplanen ska jag cykla 1,5 timme på lördag, men eftersom det blir simning då gör jag en liten omfördelning och cyklar idag. Till och från jobbet, det blir ca 75 minuter i vardera riktningen. Genom stan blir det ju inget vidare flyt och så, men i den form jag är nu är det bra att bara komma igång och trampa.

En underbar dag att pendlarpremiära, solen skiner, fåglarna kvittrar och luften är full av syrendoft. Vid kvart över sju rullar jag och Meridan iväg med riktning Kista. Först siktar vi på Skanstull, mycket folk på cyklar ute, hade tänkt stanna på bron och ta en bild men då inser jag att jag kommer att vara i vägen. Skit i det, rulla på!

Första trafikljusen när jag ska svänga vänster in på Ringvägen. Två stycken. Vänta vänta.

På själva Ringvägen är det inte så mycket folk att köra slalom mellan, det går rätt bra. Hur långt är det jag ska nu igen? Är det här jag ska svänga? Eller där? Nej, där är det ju. Rödljus igen. Vänta vänta.

Ååå så blir det uppförsbacke på Hornsgatan, hej och hå. Sedan nerför, men då hamnar jag bakom en vingelpella som tar upp hela cykelbanan. Sedan Hornstull. Värsta delen av hela turen, ombyggnad av vägar, sjukt många bussar, rödljus vänta vänta, lastbilar som parkerat på trottoaren och plötsligt kör ut… Hyperventilerar och svär.

Väl uppe på Västerbron finns det i alla fall bara cyklister och fotgängare att trängas med, och det går ju ändå rätt bra. Inga incidenter. Meeeen vart fasen ska jag nu? Vänster över vägen ja. Rödljus. Sen höger, ombyggnader, gråsuggor, trafik, svajande långsam cyklist framför som jag inte vågar köra om för jag vet inte vart jag ska sen. Rödljus. Många cyklister i kostym, kjol, högklackat och sånt här. De tar mycket plats med sina breda styren. Rödljus. Kan jag inte vara framme vid Norrtull snart, snälla? Rödljus. Cykelbana utan bilträngsel och bussar, vilken dröm!

Tralala, ombyggt vid Norrtull också såklart. Vart… Dit. Puh. Rödljus, vänta, vänta, trampa. Köra om, bli omkörd. Äntligen Hagaparken! Sen kommer röda skyltar som pekar mot Kista. Inte den vägen jag hade tänkt köra, men okej då, det här kanske är en bättre väg?

Det var det inte. En massa 90-graderssvängar, vägkorsningar, mera byggplatser, trottoarkanter, sväng hit, sväng dit – men allvarligt, snart är jag väl tillbaka där jag började? Ska bli kul att se GPS-filen. Till slut kommer jag fram till Ulriksdals station och vidare förbi Alex golf. Därefter blir det uppenbart att när det äntligen går att stå på lite så är mina ben slut. Haha. Men jag har väl snittat typ arton kilometer i timmen hit, varför inte hålla det ända fram. Konsekvent och bra.

Wheeee! Nerför backen vid Helenelund i full fart, sedan pendlarslalom runt gångtrafikanterna på väg från pendeltåget. Efter 74 minuter och 22 kilometer rullar jag in i garaget och parkerar hojen. Lite dusch nu, så kan arbetsdagen börja! Hoppas jag inte har motvind hem.

Meridan väntar otåligt på hemfärden
Meridan väntar otåligt på hemfärden
Kommentera

