Morgonjogg

Eftersom jag sprang en del av vägen hem i fredags lämnade jag kvar det mesta av kläderna jag hade på mig då i skåpet på jobbet. Handduk och duschgrejor brukar jag också alltid ha på jobbet, så jag slipper släpa det i träningsväskan när jag kör lunchpass. Då finns ju alla förutsättningar att göra ett bakvänt fredagspass, det vill säga att transportjogga en del av vägen till – eller hur? Sagt (eller tänkt) och gjort!

Före-frukostträning lockade inte idag, så jag åt som vanligt, och klädde sedan ut mig till löpare och begav mig mot jobbet. Det kändes lite udda att åka tunnelbana i morgonrusningen i löparkläder bland alla jobbpendlare, men vad gör man inte för att klämma in sina planerade träningspass? En station tidigare än vanligt hoppade jag av, tryckte igång GPS’en och joggade iväg.

Morgonens insikt: Att springa en sträcka är en helt annorlunda upplevelse än att cykla den. En uppenbar sak kan man tycka… De där raksträckorna som jag bara svischar igenom på cykel tar mycket längre tid i mitt lusiga joggtempo, och det var inte alls så nära mellan vissa hållpunkter i verkligheten som det var i mitt huvud. Tanken på att jag har ett möte kl 9 peppade mig att hålla igång benen – det blir ju trevligare för alla om jag hinner duscha innan. Målet för morgonen var dock inte att hålla någon speciell fart, jag är fortfarande i uppstartsfasen så bara att få till 2-3 pass i veckan och väcka igång benmuskler och löpsteg får vara det viktigaste.

Det rullade på riktigt bra och det var väldigt skönt med en låååång nedförsbacke när det var ungefär 1,5 km kvar. Totala löpsträckan blev 5,38 km – en fin start på min dag. Det här gör jag gärna igen!

Bästa löparryggan, nya skorna och en sjukt gammal Garmin.
Bästa löparryggan, nya skorna och en sjukt gammal Garmin.
Kommentera

