Förfallets utbredning

Igår hade vi ett litet företagsevent på Actic, och jag hade blivit ombedd att hålla en ReShape-klass. Egentligen var det väl ingen bra idé med tanke på att jag inte ätit klart min antibiotikakur än, men jag tänkte att det är en sådan klass där jag mest kan visa och peppa deltagarna, och inte behöver köra så mycket själv.

Sedan visade det sig att jag bara hade två deltagare. Då är det svårt att gömma sig.

Jag berättade såklart för dem att jag precis varit sjuk och inte tänkte köra så mycket själv, och att det tänket hade funkat mycket bättre om de varit 15-20 deltagare som det var bokat för från början. De tyckte det var OK, så hey ho let’s go!

ReShape är en kombinerad styrke- och konditionsklass, där vi jobbar med kroppsviktsövningar. Upplägget brukar vara två minuter styrka (två övningar, en minut vardera), trettio sekunder kondition (hoppa, springa, burpees osv) och sedan trettio sekunder vila. På en 30-minutersklass brukar vi köra sex sådana varv, efter en ordentlig uppvärmning. Idag skulle vi köra 45 minuter, men började ändå med de sex varven. Jag hade valt att köra ganska mycket ben idag, knäböj, utfall, jägarvila och annat skoj. Försökte hålla mig lugn och bara visa övningarna, men det blev väl lite mer än jag tänkt.

Efter varven fick tjejerna vila lite, sedan var det dags för en mini-AMRAP. Förkortningen står för As Many Reps (eller Rounds) As Possible – på fem minuter skulle de hinna så många varv som möjligt av 15 knäböj, 10 situps och 5 armhävningar. Här höll jag mig faktiskt ganska lugn de första tre minuterna, peppade mest, men sen ville jag att de skulle öka tempot och då blev det ju till att köra själv! Sedan avslutade vi med en ordentlig genomkörare för magen.

När jag gick hem från gymmet kände jag hur genomtrött jag var i hela kroppen, och för det bestraffades jag med ökad hosta hela kvällen. Och när jag klev ur sängen i morse? Jo, jag tackar ja. Träningsvärk.

Kommentera

