Att välja och att välja bort

Det är alldeles fantastiskt att det finns så mycket roligt att göra i träningsväg, så många utmaningar att ge sig i kast med, så många förmågor som kan tränas upp. Kunna springa långt, simma snyggt, lyfta tungt, ta sig fram varsomhelst i skogen på MTB, gå på händer, springa fort, hoppa högt, gå ner i spagat, göra pistols… Det. Tar. Aldrig. Slut och det är underbart. Men också sjukt jobbigt – för en måste ju välja. Det går inte att göra allt på en gång, trots att jag försöker och försöker. Tiden räcker inte, och inte orken heller.

Och när jag väljer något så väljer jag ju bort något annat. Det här har jag det väldigt svårt med. Ibland tror jag att lösningen är att göra saker i perioder – som i att ”nu kör jag Crossfit i sex månader och blir stark, sedan fokuserar jag på löpning fram till XX-loppet, och sen behöver jag simma en massa för att persa på Vansbrosimmet”. Eller så. Logiskt sett verkar det ju ganska bra, men min impulsstyrda hjärna verkar vilja göra allt, hela tiden. Det kanske det är därför det ändå funkat ganska bra med triathlon, eftersom det är tre grenar? Möjligen.

Jag vill träna olympiska lyft, lära mig grym teknik där och bli stark. Samtidigt vill jag yoga mycket, få bra rörlighet, styrka och kroppskontroll. Och så vill jag simma med flyt, cykla starkt och springa lätt. Och så kanske köra lite kettlebells och sånt. Ni ser, det går ju inte! Hur ska jag få ihop det?

Nu är det i alla fall dag 6 av #yoga30d, vilket betyder att jag har yogat sex dagar på raken. Det har blivit ungefär en halvtimme varje dag, men idag lite mer. I morse tänkte jag springa, men benen var ömma och ryggen stel (och så regnade det…) så jag väckte mig med Milla Floryds Kaffeyoga på Yogobe istället. Sedan smet jag iväg till gymmet på lunchen och körde en 55-minutersklass med Elvira – ganska mycket corestyrka, en hel del stretch. Skönt! En sak jag kommer att ta med mig från yogautmaningen är att jag inte måste köra 90-minuters bikram- eller ashtangaklasser för att yogan ska göra nytta – det kan räcka med en kvart. Speciellt om den där kvarten händer varje dag. Det kanske kan hjälpa villrådigheten och göra det lättare att få ihop tränings- och välmåendepusslet? Det hoppas jag.

En extra utmaning de närmsta dagarna: Nu bär det av till Bråvallafestivalen, där jag ska campa och se en massa grymma konserter i dagarna tre. Hur en yogar på festival har jag ingen aning om, men nu ska jag försöka ta reda på det.

Namaste & rock on!

Kommentera

