Bråvallafestivalen

I onsdags bar det av till ett nedlagt flygfält utanför Norrköping för rockfestival i dagarna tre – Bråvalla! Det har varit sol, regn, lera, skratt, tält, grym musik, långa köer, dålig nattsömn och tvivelaktig kosthållning. Som så ofta när en gör något helt annorlunda och upplever mycket så känns det som om jag varit borta JÄTTELÄNGE. Och efter några nätter camping med långa toaköer, hög ljudvolym och sånt så känns min egen säng Så. Sjukt. Lyxig.

Jag har haft en bra helg, har du?

Bråvallatorsdag
Torsdag med Eldkvarn, Rival Sons, Ghost, In Flames och Rammstein.

På torsdagen såg jag Eldkvarn, Rival Sons, Ghost, White Lies, In Flames och Rammstein. Det var första gången jag såg Rammstein live, och vilken galen show det var! Ingen låt utan eldkastare eller fyrverkerier. Lite tråkigt att det regnade rätt mycket, men när det blir trångt i publiken blir det ju varmare!

Bråvallafredag
Fredag med Hoffmaestro och QOTSA. Bara två, men två av de bästa!

Det här med att Peace & Love gick i konkurs ledde ju till lite vånda för mig. Det kändes väldigt jobbigt när det annonserades att Depeche Mode skulle spela i Stockholm på torsdagkvällen, men jag bet ihop och tänkte att jag ju ändå valt Bråvalla. När det senare blev klart att QOTSA skulle spela på Cirkus på fredagen – då blev det värre. Det är ett av mina absoluta favoritband i hela världen, och tanken på att missa det fick mig att gå omkring med magont och lätt illamående i ett par dagar. Sedan bestämde jag mig – jag åker hem på kvällen, ser QOTSA och åker tillbaka till Bråvalla lördag morgon. Så fick det bli, och det ångrar jag inte!

En solig morgon med frukost på filt utanför tältet, sedan en halvtimme yoga och lite slappande innan vi gick in på festivalområdet. Lite lunch, sedan var det dags att röja loss med Hoffmaestro. Som vanligt ett grymt ös från start till slut! Det ger energi, jag blir glad ända in i märgen. Sedan hoppade jag in i bilen och drog hem till Stockholm. Hann äta lite snabbt på Cirkus innan QOTSA drog igång. De spelade ganska många låtar från nya albumet (som är grymt!) och körde läckra animeringar på den digitala backdropen. Lite tystlåten och trulig Josh Homme som tyckte att vi var en ”very mellow crowd” – men vi fick i alla fall två omgångar extranummer.

Sedan ska jag väl inte sticka under stol med att det var ganska skönt att duscha varmt och sova i egen säng utan att behöva öronproppar!

Bråvallalördag
Lördag med Bo Kaspers, Far East Movement, Parkway Drive, A Day To Remember och en massa regn.

Lördag morgon bar det av till Bråvalla igen. Mina farhågor om långa köer var ogrundade – tydligen var de flesta på plats vid det här laget och det var bara att köra in. Valde att parkera långt ut, för att hemfärden ska bli smidig – och fick så också lite extra promenad. Ett par kilometer i gummistövlar, tre varv – för det skulle ju packas in lite mer saker i bilen.

Regnet kom lagom tills vi skulle se Bo Kaspers Orkester – och det var lägligt, för de spelade på en av scenerna som var under tak. Det märktes väldigt väl när det började ösa ner ordentligt, publiken fördubblades nästan. Skön musik, duktiga musiker och det märks att de har kul på scen! Härligt, även om det inte är riktigt min musik.

När konserten var slut var regnet det också, så vi gick och åt en sväng. Sedan var planen att se stand-up – men det var så grymt mycket folk, vi hamnade så långt bak att det inte gick att höra. Men nu hade solen kommit fram och torkat upp lite, så det funkade fint att sitta och slappa lite, och göra lite överkroppsyoga för stela axlar och brösttryggar. Slank in på Far East Movements konsert, satt längst bak och lyssnade – kul och energirikt, och de fick verkligen igång publiken när de drog igång ”Like a G6”.

Tyvärr var spelschemat inte optimalt för mig idag, lite får långa luckor mellan de intressanta banden. Lyssnade lite på Parkway Drive och A Day To Remember, men orkade inte riktigt engagera mig. Kanske musikmätt nu? När regnet drog in för tredje gången bestämde vi att det fick vara nog, och sprang till bilen och körde hem. Hade gärna sett Mando Diao, Syster Sol och Volbeat också, men det kändes inte värt att vänta i regnet i tre timmar för. Nu hann jag hem och satt i soffan med en kopp kaffe innan de ens hann börja – ibland måste en ju prioritera!

Sjukt nöjd med min helg, bra festival även om logistiken lämnar en del övrigt att önska (men det berättar jag för festivalansvariga istället för er!). Trots dålig sömn några nätter känner jag mig utvilad och laddad att dra igång träningen inför min nästa stora utmaning. Mer om den senare!

Kommentera

