Stockholm Trail

Från öldoftande festival till skogsdoft! Hoppen är tvära, och det gillar jag. Idag gick terrängloppet Stockholm Trail av stapeln i princip runt knuten, så jag kände behovet av att skutta ut i skogen och heja på löparna. Perfekt löparväder, växlande molnighet och inte för varmt. Vi hade felbedömt tiden litegrann, så när vi kom till den första planerade påhejarpunkten vid ca 5 km hade de flesta löparna redan passerat. Stod där en stund och småpratade med killarna som hade hand om vätskekontrollen, och applåderade för löparna tills det började glesna ordentligt. Då drog vi vidare till vätskekontrollen vid Ältavägen – där fanns det en härligt stenig, rotig och brant nedförsbacke som vi ställde oss i.

Nu var timingen bättre och det tog bara någon minut innan första löparen kom. Den där branta backen som jag knappt kunde gå nedför utan att hålla mig fast i träd och sånt? Han bara flög ner, i full fart. Sjukt imponerande! Luckan till löpare nummer två var ganska stor, ett par minuter kanske – och löpare nummer två var en dam. Grym fart även där! Sedan en ganska strid ström av löpare, glada och sammanbitna, pigga och trötta, många hojtade kommentarer om banan och arrangemanget. Antar att de tänkte att galningar som står i en skogsbacke och applåderar terränglöpare borde tillhöra arrangörsstaben… Tihi.

När vi stått och hejat en ganska lång stund kommer det en sådan där till. En sån som bara flyter nerför backen och knappt ser ut att nudda marken. Det går fort, fort! Hur kan han komma ända härbak i startfältet? Tänker jag tills jag inser – nu ser vi de första i 21-kilometersklassen. När jag tittar i resultatlistan ser jag att segraren i herrklassen 21 km sprungit 13 sekunder snabbare per kilometer än herrsegraren i 10-kilometersklassen… Galet imponerande att springa 21 km stig i kuperad terräng i 4.02-fart! I’m in awe.

Det var väldigt kul och inspirerande att titta på alla löparna, nu är jag jättesugen på att springa i skog! Och att köpa Inov-8-skor – det verkar vara det som gäller på nästan alla terränglöparfötter, även om det heter Salomon Trail Tour. Nä, skämt åsido – jag behöver inga nya skor. Men ut i skogen, det ska jag – så snart jag kan! Men imorgon är det inomhusaktivitet på gång, ska vicka spinning och core på Actic Kista kl. 17.00. Häng med vetja!

IMG_20130630_121304Miranda Kvist har bloggat och bildbombat om arrangemanget, både ur arrangörs- och deltagarperspektiv. Kul läsning! Nästa år ska jag vara med. Ni läste det här först.

Kommentera

