Uppdatering #yoga30d

Det går ju att yoga på en rockfestival, uppenbarligen. Jag hade inte med mig någon yogamatta till Bråvalla, men en picknickfilt och en gräsmatta duger också! På torsdagmorgonen blev det lite uppmjukande för ryggen (kändes rimligt efter en natt på liggunderlag) – katt/ko, hund/kobra och lite corestyrka.

På fredagmorgonen blev det en hel halvtimme, valda delar av några program från min favorit-onlineyoga – några övningar från Milla Floryds ”Kärlek till fötter och vader” och så mycket jag kom ihåg av ”Happy Hips” med Johanna Andersson. Sedan testade jag lite framåtböjningar, och döm om min förvåning när jag i Prasarita Padotonasana A kommer ner med huvudet i marken. I vanliga fall funkar det ibland, på en riktigt bra dag – nu easy-peasy. Min kompis M säger halvt på skoj, ”nu är det bara att gå upp i huvudstående därifrån!”. Provar, och det går… nästan. Fegar lite med balansen. Sedan måste jag ju gå upp i vanligt huvudstående, bara för att. Går finfint, men får lite konstiga blickar av mina medcampare. Det gör inget, de undrar redan vad vi 40-plussare gör där. Vi borde väl begripa att vi borde hålla oss hemma och virka antimakasser eller nåt? Men det gör vi inte.

På lördagen blev det väldigt kort yoga, mest för rygg och axlar som är seriöst stela nu. Får med oss några tjejer som sitter en bit bort, de undrar vad vi pysslar med och hänger med på övningarna en stund. Roligt!

Har jag klarat att festivalyoga borde väl resten av utmaningen bli plättlätt? Vi får se! Kroppen gillar i alla fall det här med regelbunden yoga. Jag börjar hitta mina muskelspänningar och försöka tänka på att släppa dem även i vardagen. Det känns som början på något bra.

Kommentera

