Okända talanger

Min vän A bjöd hem några vänner på grillkväll i söndags – mycket trevligt. Vi skulle grilla fläskfilé, och medan vi satt och drack ett glas alkoholfritt bubbel avslöjade hon att vi skulle göra egen béarnaisesås. Spännande, det har jag aldrig gjort förut! Jag fick den stora äran att ansvara för det här projektet.

IMG_0883

Första steget var att koka ihop:

  • 3 msk vitvinsvinäger
  • 3 msk vatten
  • 1 msk finhackad schalottenlök
  • 5 krossade vitpepparkorn
  • persiljestjälkar

Det fick koka ihop tills ungefär 0,5 dl återstod. Sedan satte vi kastrullen i vattenbad, som bara fick sjuda och inte koka. Sedan skulle nämligen tre äggulor vispas i, och blir det för varmt får en ju skramlade ägg istället för en krämig sås. Vattenbadet sjöd, jag vispade och såsen tjocknade snällt.

Sista steget. 150 gram smält smör som fått svalna lite ska vispas i. Börja droppvis. Öka sedan till en fin stråle när såsen binder. Det gick åt tre personer för att vispa – mjölksyra i underarmarna galore! Till sist hade vi vispat i allt smör (utom bottensatsen som inte ska med) och det var dags att smaksätta. Hackad persilja, dragon såklart och så salt. Gudomligt gott! Inte visste jag att jag kunde göra bearnaise.

IMG_0886

Kommentera

