Sörmlandsleden

Skogspromenad med jogginslag idag, eller traillöpning med smultronintervaller – det är lite en fråga om hur man vill se på det. En härlig tur oavsett!

Dagen började med en busstur till Öringe i Tyresö. Där hamnar man direkt på Sörmlandsleden i princip från busshållplatsen, och första biten på asfalt använde vi till lite uppvärmningspromenad. Sedan in i skogen – och vilken skog sedan! Slingriga stigar, sjöutsikt, öppen hagmark där fina hästar kikade på oss under lugg, och den där torra doften som skogen får när det är riktigt varmt och soligt. Den doften associerar jag med mjölksyra och trötta ben, för när jag känner den är det oftast lopp eller träning på gång.

Idag var målet mer upplevelse än träning, även om träningen såklart kom med på köpet. Planen: samma 4/2-upplägg som senast, det vill säga att springa/jogga 4 minuter, och promenera 2. Det var mycket svårare att hålla det när terrängen är teknisk och kuperad. I en del backar måste jag gå vare sig klockan tycker det eller inte! Men det gör ju ingenting, poängen med tidsintervallerna är mest att jag ska ta det lugnt från början för att kunna vara på benen längre, och inte vänta med gångpauserna tills jag redan är trött.

Jag har nog aldrig sprungit såhär mycket stig i ett sträck tidigare – när jag sprungit i skogen har det varit mer växlande mellan grusväg, motionsspår och mindre stigar. Nu var det stig mest hela tiden, bara några kortare bitar på grusväg. Mumma för själen, stärkande för benen! Efter ungefär en timme började min obefintliga distansträning göra sig påmind, jag började bli trött och hallucinera om Trocadero – i min mun det absolut bästa och godaste att dricka när jag är varm och trött. Som tur var gick hemfärden förbi en pizzeria där jag vet att denna gudanektar finns att köpa, det gav mig lite extra motivation de sista kilometrarna när vi sprang lite fel och hamnade i ett träsk. Sista gångpausen blev lååång, och sedan fick jag min efterlängtade dricka och landade på en gräsmatta för lite vila och stretch.

En fantastiskt skön tur! Det blir fler upptäcksfärder i skogen i sommar, det är helt säkert.

Den snitslade banan ger råd och svar / Du slipper tänka den leder dig rakt / Det är underbart med nån som vet sin sak / Sörmlandsleden visar vägen
Den snitslade banan ger råd och svar / Du slipper tänka den leder dig rakt / Det är underbart med nån som vet sin sak / Sörmlandsleden visar vägen (Krunegård, ”Sörmlandsleden”)
Kommentera

