Min #yoga30d

En månad kan verkligen gå Så. Galet. Fort! Tiden sägs ju som bekant flyga när en har roligt, och det har jag haft med den här utmaningen. Roligt på yogamattan, att utforska nya pass på Yogobe och Yogaglo, och på nätet att läsa era kloka, entusiastiska, peppande och fina bloggposter och inlägg i vår Facebookgrupp. Återigen tack till Jeanna och Vevve som kom på den briljanta idén att starta utmaningen, den har betytt mycket för många! Jag var imponerad i början när 30-40 personer hakade på – att vi blev kring 100 till slut är ju hur coolt som helst. Yoga är verkligen för alla.

Sedan jag för första gången provade på yoga för 8-10 år sedan har jag alltid haft en önskan att få in mer yoga i mitt liv, men jag har aldrig lyckats få ihop det – förrän nu. 30 dagar på raken (eller 31 nu, de 30 var ju officiellt slut igår) har jag tagit plats på yogamattan; eller, ibland har det varit en gräsmatta eller en ryamatta. Oavsett fysiska omgivningar har jag klivit in i mitt yogamedvetande, min yogakropp, minst en gång varje dag.

Nyckeln till framgång har varit att släppa på kraven, eller på någon slags idé jag haft om hur yogan borde vara. Jag har tänkt att om det ska ge någon positiv effekt behövs väl minst 2-3 pass bikram eller ashtanga i veckan – och helst mer, när jag gått på klasser uppmuntrar lärarna till regelbunden och frekvent practise, gärna varje dag! Med klasser som tar 1,5 timme, plus restid, ombyte och annat lullull så låter det sig helt enkelt inte göras, varken tids- eller energimässigt. Jag tränar ju annat också… Om en däremot tänker att det viktigaste är att göra något litet varje dag – då blir det plötsligt möjligt.

En av de viktigaste sakerna jag tar med mig från utmaningen är att det verkligen händer saker av ”lite men ofta”-approachen. Jag gör framsteg, och jag lär känna min kropp bättre när jag lyssnar på den ordentligt en liten stund varje dag. Ett uttryck jag ofta använder är att ”jag kan ju inte hålla på och lyssna på kroppen, den vet ju inte vad jag vill!” – och det är inte bara på skämt. Genom att faktiskt lyssna har jag hittat saker som jag tror kommer att hjälpa mig och kroppen att jobba åt samma håll – som till exempel att det inte är så konstigt att det inte ger så mycket att stretcha ut vissa muskler, när de är påslagna och spända i princip 24 timmar om dygnet. Genom att bli medveten om spänningen kan jag medvetet försöka slappna av i mina ”krisområden” (japp, höfter och käkar),

En annan viktig sak är Yogobe. Att kunna yoga hemma är ju galet smidigt, bara att rulla ut mattan och köra – men jag har aldrig lyckats förut. Även om jag yogat en del har jag inte lyckats komma på något vettigt att göra hemma, så det har blivit några solhälsningar, några halvhjärtade asanas till i bästa fall och sedan har jag blivit uttråkad och kommit på något annat jag absolut måste göra. Stryka lakan eller nåt. Nu, med tillgång till alla dessa olika klasser, korta som långa, olika stilar och olika lärare går det alltid att hitta något som passar. Och det är så roligt! Som en helt ny värld att upptäcka. Det gör det lätt att ”go be yogi”.

Utmaningens första 30 dagar är slut, och jag tar med mig nya insikter, och nya vanor. Det känns rätt och riktigt att gruppen fortsätter i sin nya skepnad #yoga365d – så att det blir mer av sköna människor, mer pepp, mer inspiration och massiv yogakärlek även framöver. Det kommer jag att behöva – om ungefär ett år ska jag ge mig på en riktig uthållighetsutmaning, och för att min kropp ska tåla träningen fram till dess kommer den att behöva den rörlighet, avslappning och styrka som yogan ger. Det är ju kroppen värd, som jobbar så hårt för mig!

Min semester börjar nu, och jag ser fram emot att fylla den med mer yoga, och den härliga kombinationen av lugn och lekfullhet den ger mig. Hoppas ni alla fina yogis har en alldeles underbar sommar!

Lokah Samastah Sukhino Bhavantu
May all beings everywhere, be happy and free, and my the thoughts words and actions of my own life, contribute in some way, to that happiness and to that freedom for all.
IMG_20130703_223013
Kommentera

