Kräftor kräva… glutenfria kompisar

Gluten och min mage är inte så jättebra kompisar, så vi försöker att inte träffas så ofta. Det är ju ingen mening med en relation som bara skapar osämja och misär, kan jag tycka. Det finns ju en uppsjö glutenfriaprodukter av typen bröd-imitationer – men jag har inte testat så mycket utan har helt enkelt bara undvikit den typen av mat.

Men kräftor utan Västerbottenostpaj? Nej, det går ju faktiskt inte. Jag hittade ett recept hos Finax med deras grova mjölmix – och vet ni, det blev faktiskt väldigt gott! Pajskalet blev sådär krispigt som jag vill att det ska vara – och så blev den riktigt fin! Kryddosten lade jag på fröknäcke såklart,

IMG_1416

IMG_1414

 

Annonser

Det blir inte alltid som en tänker

…eller, det kanske det är just det det blir. Bara inte alltid som en planerar.

Den här veckan har det mest blivit skrutt med min planerade träning. Casall HIT i måndags, sedan mest yoga, tröttma och så mina tordagsklasser. Men det får vara så – missade träningspass är ju också träningspass, kanske Uffe Lundell skulle ha sagt?

Tanken var löpning i tisdags, men kroppen var trött, benen stela och det där ömma i höger häl och vad var tillbaka, Det kändes inte som någon bra idé att springa på det. Det är inte så illa att det inte skulle GÅ att springa – men risken finns ju att det blir värre. Jag är ju erkänt värdelös på att fatta när jag borde vila, så den här gången tänkte jag ta det säkra före det osäkra. Hellre en lugn vecka nu än flera veckors (eller MÅNADERS!) träningsbortfall om jag lyckas dra på mig någon elak skada. Eventuellt var det en mil terränglöpning i blöta skor som skapade irritationen, det blir ju inte så stabilt, löpningen var periodvis rätt teknisk för en som tränat för lite i terräng och mina fotleder är stela och speciellt högervaden klen. De här två kompisarna ska få hjälpa mig få bukt med misären tänkte jag, och så massage förstås. Och excentriska tåhävningar, och stretch.

IMG_1352
Rulla, rulla liten vad…

När jag latat mig om kvällarna har jag också hunnit med lite fix inför hösten – så nu har jag tågbiljetter till Simrishamn för Österlenmaran. Och ett rum på Apotekarns B&B. Det ska bli så kul! Har också slutbetalat min resa till Portugal med Springtime Training Camp i november – just att betala den kanske inte är jättekul, men jag ser väldigt mycket fram emot resan, som har löp- och Crossfittema.

Ska du på träningsresa i höst?

 

Just nu…

…är jag väldigt sugen på att anmäla mig till träningskonventet Be Your Best, som går i samband med Allt För Hälsan-mässan i Älvsjö i november. Titta bara vilka pass! Springa med Jenny Kallur, träna CrossFit, lyft med liten kompis i brottningsinspirerad fysträning, leka cirkusartist och avsluta med underbara MOJO Flex som jag testade (och älskade) på NIKE Blast i februari. Jag blir alldeles sprittig i kroppen bara jag tänker på det.

För att inte tala om träningsvärken dagen efter! Den lär bli episk.

Tyvärr är min träningsbudget redan ganska hårt ansatt med planerade laktattest, simanalyser, simträning och sånt – så jag får behärska mig lite. Och du vet, det fula P-ordet.

Prioritera.

beyourbest
Litet smakprov på utbudet

Vilka träningsevenemang, konvent eller läger lockar dig i höst?

Bildbomb från Casall HIT

Pingvinismen är inte riktigt så påtaglig än som jag hade trott – lite öm och stel i baksidan av benen, intressant nog mer i höger ben än i vänster. Undrar hur det gick till? Tror det kommer att finnas all anledning att testa den där foam rollern vi fick på mina trötta muskler ikväll!

Nu finns det en massa bilder från gårdagens Casall HIT på deras Facebooksida – och jag lyckades figurera på ett gäng. Här kommer några av dem!

Varför springa framåt när en kan springa baklänges och släpa på en sandsäck?
Varför springa framåt när en kan springa baklänges och släpa på en sandsäck?
...eller för den delen släpa på ett par fallskärmar?
…eller för den delen låta sig bromsas av ett par fallskärmar?
...hoppa lite rep var jag ganska bra på, övning ger träning! Tack för det Concor Crossfit!
…hoppa lite rep var jag ganska bra på, övning ger träning! Tack för det Concor Crossfit!
Ta sats och HOPPA - ett resistance rope ser till att du inte kommer för långt.
Ta sats och HOPPA – ett resistance rope ser till att du inte kommer för långt.
Whee, vad kul vi hade!
Whee, vad kul vi hade!

Om du har en iPhone så finns det en Casall HIT-app att ladda ner med övningar och träningsprogram. Vi som kör Android kan hitta motsvarande på YouTube.

En kväll med Casall HIT

Ikväll har Casall introducerat sitt nya träningskoncept HIT (High Intensity Training) med ett par prova-påpass i Vasaparken – och tack vare en inbjudan hos Jeanna som driver bloggen Mina Träningstajts fick jag chansen att följa med. Passet vi bjöds på var i cirkelform, där vi fick prova på några (alla?) redskap som är framtagna för HIT – fallskärmar som ger motstånd när du springer intervaller, sandsäckar att släpa och lyfta, viktväst för att göra dina knäböj ännu tyngre, stege för att jobba med ditt snabba fotarbete – med mera! Mjölksyra, flås och glada skratt fick vi på köpet när Jari, Sara och Isabelle peppade oss att ta i lite lite mer!

Jättekul också att träffa flera bloggare som var med i yogautmaningen – Jeanna, Vevve och Camilla bland andra. Tack för ikväll alla, grymt bra kämpat!

Du som vill vara med och testa, följ Casall på Facebook för att få info om nya träningstillfällen! Riktigt rolig och effektiv träning och jag förutspår att jag kommer att gå som en pingvin imorgon.

casallPå Stadium Sergel hittar du hela Casall HIT-sortimentet med både kläder och redskap. Jag var där och klämde lite innan passet, vi får se om det blir något inköp nu när jag testat! Många av redskapen var roliga (eller, alla egentligen), men jag skulle nog hellre ha dem på gymmet än hemma.