Soma Move

Igår fick jag chansen att prova på en för mig ny träningsform, Soma Move. Min kompis Anna (Motivana) har utbildat sig till instruktör i detta, och jag hade turen att få gästa hennes pass på CM Training. Jag har läst lite om träningsformen innan och blivit nyfiken – konceptet är utvecklat av sjukgymnasten Linus Johansson och beskrivs som ”holistisk fysträning som är atletisk men ändå mjuk”. Dina träningsredskap är golvet och din egen kropp, och du jobbar med stora rörelser som utmanar både styrka, rörlighet, balans och kondition. Det låter ju rätt!

Vi var bara fyra deltagare på passet – lyxigt att ha gott om plats och kunna se instruktören ordentligt. Anna förklarade att vi skulle göra fyra olika ”mönster” – kombinationer av olika övningar – och att varje mönster skulle repeteras tre gånger. Alla jobbar i sin egen takt, och det är meningen att vi ska koordinera rörelserna med våra andetag. Lite yogalikt. Sedan drog vi igång med uppvärmning. Upp- och nedrullningar, djupa knäböj, utfall med rotationer, väderkvarnar och annat skoj bjöds vi på, till riktigt skön musik.

Sedan började själva mönstren – kombinationer av tre eller fyra rörelser. Att vi körde varje mönster tre gånger var jättebra, då det var många ovana rörelser. Första varvet försökte jag mest komma underfund med rörelsen, andra ta ut svängarna lite mer och på sista kanske till och med öka tempot lite. Rörelserna ger raka besked om var det finns förbättringspotential! Många tuffa utmaningar för mina stela höfter till exempel, och i slutet av passet kändes det tydligt att jag kom längre ner i knäböjen och utfallen. Ja, och att jag hade mjölksyra då förstås.

Alla rörelser var sköna och svepande, och när jag lyckades hålla balansen och hålla reda på vad jag skulle göra kom jag in i ett riktigt skönt flow. Pulsen steg vid några tillfällen när vi fick göra olika hopp, men den största utmaningen för min del var nog för stabilitet och rörlighet. Ett sådant här pass i veckan ett tag så kanske jag skulle kunna göra knäböj utan att trilla baklänges?

Träningen kändes nyttig för och snäll mot kroppen – att sträcka, balansera och rotera åt alla håll, det känns lite som yoga i högre tempo. Dessutom var det riktigt kul! Jag provar gärna på igen om jag får tillfälle. Ska även ta med mig några av övningarna i min egen träning. Såhär dagen efter känns det att jag jobbat med ben och rygg, och jag har ganska duktigt med träningsvärk i magen. Skönt med kvitto på träningen!

DSC_1366
Tack för passet, du snygga Soma-gudinna!
3 reaktioner på ”Soma Move

Kommentera

