Träningsplan (jo, jag har faktiskt en)

Lite av tanken med den här bloggen är att planera och följa upp min träning – och jag inser att jag inte skrivit någonting om hur planen ser ut. Dags att åtgärda! Under hösten har jag två tävlingar inplanerade, varav en redan till helgen – Arlanda Aquathlon. Jag ska alltså simma och springa, och det är det jag har fokuserat på under sommaren. Målsättningen har varit att springa 3-4 pass i veckan, och simma 2-3 pass. Löpningen kan jag kryssa ”Check” på, simningen blev det lite klent med en vecka när jag var bortrest och inte hade några simmöjligheter. Ändå 10 simpass/13 löppass i juli och 4 sim/7 löp hittills i augusti – jag nöjer mig.

För tävlingen i helgen är målsättningen bara att träna och ha kul! I aquathlon/swimruntävlingar tävlar en ofta i par, och så är fallet även på Arlanda Aquathlon. Teamkompisen M och jag anmälde oss mest för att ha en utmaning relaterad till simning och löpning, för att ha en morot och en målsättning med sommarträningen medan det stora målet ännu känns väldigt långt bort. Det har funkat fint och våra Swimrunträningar har nog varit de roligaste passen på hela sommaren! På lördag gäller motionsklassen, där vi ska springa ca 10 km och simma 2 km. Skrattar mest som springer sist kan bli lagmottot!

I och med Arlanda Aquathlon avslutar jag löp/simfokuset. I nästa period planerar jag att fortsätta fokusera på löpningen, samt lägga till en period med mer styrketräning. Simningen ska jag givetvis fortsätta med, på samma nivå som innan med 2-3 pass i veckan. Nu har jag ju kommit igång! Under hösten kommer jag att simma med HA och också göra en simanalys där.

Nästa tävling är Österlenmaran, där jag ska springa halvmaradistansen. Här är tanken att hålla i löpträningen och fortsätta bygga uthållighet och längre distanser. Det skulle vara grymt att springa på under två timmar, men jag vet inte hur realistiskt det är. Kommer att vänta med att sätta tidsmål tills lite närmare inpå. Löpplanen omfattar nämligen också att jag ska hålla mig till löpning i lågpuls enligt Phil Maffetones koncept fram till halvmaran – för närvarande går det väldigt långsamt när jag springer i det pulsspannet, jag hoppas ju att farten ska öka men vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig. Anledningen till att jag väljer att köra lågpuls är att jag har haft en del skadeproblem tidigare, och jag tror att kroppen klarar fler löpkilometrar i ett lägre tempo. Fler löpkilometrar i låg fart borde rimligen ändå bygga hållfasthet i muskler, senor, leder så att jag tål mer löpning framöver. Att den här perioden ska innehålla mer styrketräning är av samma anledning, plus att jag ska kunna prova på all rolig träning på min inbokade Springtimeresa i oktober utan alltför mycket träningsvärk!

Efter Österlenmaran, vecka 45, börjar sedan grundträningen inför Ironman 2014. Mer om hur den ska se ut kommer senare! Nu ska jag ut och springa en skvätt.

Kommentera

