Min träning – september

septemberOch sådär helt plötsligt är en ny månad slut! Tiden går fort när en har roligt. Dags att sammanfatta vad jag haft för mig i träningsväg, vad jag har tänkt och hur det blev.

Laktattest, pulszoner och sur-ben

Jag sparkade igång september med att göra ett laktattest på Bosön. Det visade sig att jag generellt låg för lågt i puls på mina löppass, och borde ge mig själv en duktig spark i rumpan så det blir lite fart på mig. Fick en rekommendation om fyra löppass i veckan, varav 2 långpass, ett tröskelintervallpass och ett VO2max-intervallpass.  Den rekommendationen har jag inte följt, Delvis för att jag är en slacker som åker till New York och turistar istället för att träna som folk, delvis för att högerbenet är skitsurt och plågar mig. Imorgon har jag naprapattid, hoppas få ordning på det då.

Swim/bike/run dårå? 

Löpning 54,7 km, strax över 7 h. Inte okej, det kan vi väl enas om?
Cykel, strax över 4 h, bara spinning. Det är enligt plan just nu.
Simning, 4,8 km, 4 h 15 min. Börjat simma inne med HA, sjukt nöjd med det.

Varför blev det såhär, och nu då?

En del av den minskade träningsvolymen kan förklaras av att jag var bortrest i en vecka, och hade duktigt med jetlag ett par dagar när jag kom hem. Jag är inte nöjd med löpmängden, planen var att den skulle öka från augusti, inte minska. Kanske är jag överoptimistisk om hur mycket kroppen borde tåla? Ska försöka få upp mängden i oktober, utan att ha sönder kroppen… Det blir lite balansgång! Att springa två dagar på raken körde slut på benet direkt, ska försöka med varannan dag nu istället. Och få in lite kortare pass, och gärna lite intervaller. *önskedrömmer*

Känslan är att jag kört lite för lite styrka, men det ligger ändå på 15% av träningstiden. Ett par pass i veckan har det blivit, om än korta. Yogan är jag nöjd med, det har blivit kort men ofta, och det tror jag är nyckeln till ökad rörlighet för mig. Keep it up, tant!

I oktober börjar tretimmarsspinningen med SPIF, och den ska jag vara med på så ofta jag kan. Planerar också att försöka få in cykling till jobbet någon dag i veckan. Fortsätter att simma med HA, och ska försöka klämma in ett simpass till per vecka utöver mina torsdagar.

Oktober kommer också att bjuda på min första Springtimeresa, till Portugal. Träningsschemat för veckan landade i min mailbox idag, och Maj. Godd. Vad mycket det finns att välja på. Ser fram emot det sjukt mycket!

Det var väl allt för september, tror jag . over and out!

För gammal? Nah.

Förra helgen fick jag den där gratistidningen DN STHLM i brevlådan – ni vet, den där som består av två artiklar, och sen en massa annonser för sjukt dyra lägenheter. En av artiklarna gjorde mig alldeles glad i hjärtat!

De äldsta människorna i vårt samhälle blir lätt bortglömda. När man är 90 har man inte så många vänner kvar. Så tänkte Göran Murvall, distriktsläkare i Nacka, och bjöd i mars 2011 in 18 personer över 90 år till gratis gymträning på Sickla Hälsocenter. 16 av dem kom. (vardguiden.se)

DN

Nu har gruppen varit igång i 2,5 år och alla har blivit starkare och gladare. Dessutom har två andra gym i Stockholmsområdet dragit igång samma typ av verksamhet, och det finns nu en grupp på 37 stycken 90-plussare som tränar styrketräning regelbundet – och fikar efteråt. Många av de som kom med rullator till de första passen kommer nu med käpp. Träningen är inriktad på styrka och explosivitet i lårmusklerna, och stabilitet kring höftlederna vilket ger bättre balans och mindre risk för fall – och bättre livskvalitet på köpet. (vardguiden.se)

– Det är värre att ramla hemma än här. Men faktum är att jag ramlar allt mer sällan. Och så har jag ju lärt mig att ta mig upp, säger Maja, 93 år.

Artikeln gör mig glad på flera sätt; för det första är det häftigt att några tar initiativ till ordentlig träning för äldre, inte bara promenader och sånt. Den där Göran Murvall verkar vara en bra typ! Gillar också att ”äldre” inte betyder över 50, typ utan nästan det dubbla (I’m not even close! Yet).

Det är roligt att de fått resultat, blivit mer rörliga och klarar av sin vardag bättre. Sist men inte minst är nog det att det bildats en gemenskap kring träningen och att de fått nya vänner det som värmer mest i hjärtat. En viktig komponent i träningen för mig är alla härliga människor jag träffar och lär känna. Det känns skönt att veta att det finns potential att fortsätta med det en 45-50 år till!

Så – om du tänker att du är för gammal för att bli starkare, snabbare, mer vältränad? Tänk igen.

Springa? Skulle jag?

Det blir ju inte alltid som en tänkt. Typ, veckans löpning och så. Det där med springa två dagar, vila en kändes som ett genidrag tyckte jag – men kroppen höll visst inte med. Alls. Eller så var det olistigt att springa runt milen två dagar på raken. Möjligen hade alla de där promenerade milen i New York med saken att göra också?

Hursomhelst, hälen och vaden på högerbenet har varit skitsura på mig hela veckan och inte alls velat springa. Idag övertygade jag dem i alla fall till att hasa runt gröna spåret i Hellas, tolv härliga grus- och stigkilometrar genom en skog i höstskrud. Som dessutom var full av cyklister som var med på MTB-DM och genererade lite spontana fartökningar och spänsthopp ut i terrängen för att inte vara i vägen. Mer puls till folket!

hellasgrönaFörra helgen fick jag lära mig att jag hittills sprungit fel när jag försökt springa gröna (den som är röd på bilden…) – jag har valt fel håll vid starten. Det kan ju förklara varför tolvan varit typ 10,6 km varje gång? Nu fick jag till det, och då blev det ju ännu fler backar. Det där vad- och hälkruxet smög sig uppåt under turen, så nu misstänker jag att det är något som sitter snett i höften eller ryggen, och att jag behöver en naprapat. Ska boka en tid till nästa vecka.

Ny taktik för löpnng då? Tja, kanske varannan dag dårå? Och vartannat pass lite kortare, kanske? Testar det nästa vecka, bryter ihop och kommer igen. Häpp!

 

Restaurang Katana

Ikväll skämde jag bort mig med god mat igen. Har länge varit sugen på att testa japanrestaurangen Katana Sushi & Grill på Hornsbergs strand, så när det dök upp ett erbjudande via Bookatable så var jag inte sen att nappa.

IMG_2433IMG_2435

Förrätten räkgyoza var kryddig, krispig och god.
Förrätten räkgyoza var kryddig, krispig och god.Tre sorters rullar. De med chips hade spicy tuna-röra på sig, mina favoriter.Tre sorters rullar. De med chips hade spicy tuna-röra på sig, mina favoriter.

Mangosorbet med hallon, mynta och chili lät ju fantastiskt. Tyvärr slog chilin ihjäl alla andra smaker. Stackars mango.
Mangosorbet med hallon, mynta och chili lät ju fantastiskt. Tyvärr slog chilin ihjäl alla andra smaker. Stackars mango.