Cykelinstruktör 2.0

I helgen har jag gått InCycles grundutbildning i cykel, med härliga duon Jessica Clarén och Jaime Palou.

Men vänta nu säger du, har inte du redan varit spinninginstruktör i typ hundra år?

Hundra kanske är att ta i, men jo – du har en poäng. Jag gick min första spinningutbildning hos Indoorcycling 2004. Det är ju förvisso ett tag sedan. En del av det jag lärde mig då vad gäller träningslära har säkert hunnit uppdateras, och jag har nog glömt eller tappat bort mer än jag tror. Sist men inte minst så kände jag att det var dags att ta ett nytt steg, att utmana mig själv att bli bättre. Att få ny inspiration och nya idéer att ta med mig till mina klasser och mina deltagare. Ergo – utbildningsdags!

Det har varit två grymma och inspirerande dagar, lyxigt nog med två utbildare på bara fem deltagare. Vi har övat på cykelinställningar, pratat pulszoner, kört pulsklasser för Jessica och Jaime där vi fått prova på hur det känns att ligga och köra vid mjölksyratröskeln, haft många och långa diskussioner om klassupplägg, givit och fått feedback och i allra största allmänhet haft väldigt kul. Mina kurskompisar var en blandning av rutinerade instruktörer i andra discipliner och sådana som tog plats framför en träningsgrupp för första gången. Det var riktigt häftigt att se skillnaden på de nya från dag ett till dag två – all nervositet bara försvann och idag när vi körde miniklass såg alla ut som om de inte gjort annat än presenterat klasser. Grymma människor som jag är glad över att få träffa och lära av.

Med mig från kursen tar jag en massa nya och uppfräschade kunskaper, nya idéer kring klassupplägg och en hel massa feedback på hur jag kan bli en bättre instruktör. Nu ska jag låta det landa litegrann – sedan siktar jag på att släppa lös cykelinstruktör Anne 2.0 i cykelsalen på Actic Kista!

Fokus låg uppenbarligen mer på att lära än på att fota (och det var väl rätt prioriterat) men här kommer ett par bilder i alla fall.

incycle1

incycle2

Kommentera

