Extreme sleeping

AMÄH SHIT vad jag har sovit!

Ursäkta utbrottet, men att sova i elva timmar känns ju en smula tonårsmässigt, don’t you think?

Igår kväll fick jag verkligen bita ihop för att hålla mig vaken ända till klockan åtta. Det där med återanpassning till rätt tidszon går ju så mycket bättre om en kommer rätt från början tycker jag, håller sig vaken tills det är kväll istället för att falla för frestelsen att sova middag. Det blir så lätt för lång tupplur vilket gör att det blir svårt att sova på kvällen. Så, jag kämpade tills jag blev vimmelkantig innan jag gav upp och somnade, Och attans, vad jag sov!

Ett av mina shoppingfynd i New York var en FitBit Flex. Det är en liten spionabrovink i form av ett armband, som mäter din aktivitetsnivå och sömn. Typ som en sjukt avancerad stegräknare – och så kan en följa upp kaloriförbrukning och sånt om en lagd åt det hållet. Jag är mest intresserad av sömnmätarfunktionen.

fitbit

Tills för några år sedan var jag en sådan där som somnade strax innan huvudet träffade kudden, och sov tills väckarklockan ringde. Sedan hände det en massa grejor, och nu är det inte så längre. Jag somnar fortfarande relativt snabbt, men vaknar ofta och ligger vaken mycket om nätterna. De där mysiga timmarna kring fyra, när det är helt meningslöst att vara vaken. Det känns som om jag ligger vaken flera timmar varje natt, men det är ju inte nödvändigtvis sant. Jag hörde någonstans att många som gör sömnutredningar får veta att de inte är vakna så mycket/länge som de tror, och då löser sig ofta problemet av sig själv, i och med att en kan sluta stressa över att sova för lite. Lät ju himla smidigt, tänker jag! Om jag vet att jag sover tillräckligt kanske tankens kraft gör att jag är mindre trött? Värt ett försök!

Skulle det istället visa sig att jag faktiskt är vaken så mycket som jag tror så kan jag ju använda Flexen för att se hur olika saker påverkar sömnen – träning sent eller tidigt, stress, mat- och kaffeintag och sånt. Jag tänkte vara min egen försökskanin, helt enkelt.

Premiärsov med Flexen i natt, och den här statistiken är väl sannolikt inte så representativ… En rejäl tonårs-sovning på elva timmar, det händer ju typ aldrig. Så nu vet jag att när jag varit vaken i 32 timmar och har jetlag så har jag en sömn-effektivitet på 95%. Ska bli spännande att se hur det ser ut när det är som vanligt igen.

jetlagsova

En reaktion på ”Extreme sleeping

Kommentera

