Skaka liv i rumpan!

Igår läste jag på Anna-Karin Wikströms blogg om ”lazy ass” eller ”gluteal amnesia” – visst låter det lite roligt? Get your lazy ass in gear, typ. Och det är just det det handlar om, att rumpan har gått i ide och behöver väckas ur sin sömn. Om dina sätesmuskler är för svaga eller inte aktiveras som de ska får någon annan ta över jobbet – kroppen är ju duktig på att hitta reserver. När rumpan strejkar blir det ofta ländryggen eller baksida lår som får rycka in. Ergo – trött, öm och överarbetad ländrygg eller alltför spända hamstrings.

Orsaken till att sätesmusklerna glömmer bort varför de finns är ofta ett alltför flitigt sittande – om du sitter på jobbet, sitter i bilen,  på tunnelbanan eller bussen på väg dit och sen sitter i soffan på kvällen kan dina höftböjare bli förkortade, och det gör att sätesmusklerna hindras att göra sitt jobb ordentligt. En annan anledning kan vara att du helt enkelt inte använt rumpans muskler på länge. Om du när du går uppför en trappa eller skjuter en barnvagn framför dig i uppförsbacke märker att du fäller framåt i höften är det ett tecken på att du lägger över jobbet på baksida lår istället för att använda den starka motorn som sätesmuskulaturen kan vara.

Vill du ha mer motivation till att minska ditt sittande rekommenderar jag att du läser det här blogginlägget av Johan Renström.

Pepp! Jag slipper sitta på bussen!
Pepp! Jag slipper sitta på bussen!

Jag har själv en släng det här problemet, troligen bland annat för att mina höftböjare är galet korta. Det där med att stretcha… tja, det är lätt att prioritera ner. Yogan hjälper mycket, speciellt Johanna Anderssons grymma Happy Hips-passYogobe – förutsatt att jag gör det förstås.  Under en period körde jag det passet varannan dag och fick mycket bra resultat – sedan kom jag tyvärr ur vanan. Passet är bara lite över en kvart långt, så det är inte orimligt att köra flera gånger i veckan.

Samtidigt som jag jobbar med rörligheten behöver jag också sparka igång och aktivera mina sätesmuskler, så de förstår att dvalan är över och det är dags att jobba. Wake up and smell the coffee! Jag har använt lite övningar från Brad Contreras, även känd som ”the glute guy” – olika varianter av höftlyft mest. Igår testade jag Anna-Karins övningar som verkligen fokuserade på rätt muskler och såg till att det inte går att ta ut rörelsen i ryggen – och goddamn vilken träningsvärk jag har idag! Rumpan är nog inte bara på semester, den har tydligen helt tagit tjänstledigt… Men det är bra, det ger mer motivation att fokusera på rörligheten och att fortsätta jobba igång musklerna – det kommer att bli grymt för min löpning!

Där är de! VAKNA!!
Där är de! VAKNA!!

Prova du också! Den där modifierade hund-övningen? Sjukt svår! Det känns som att benet som ska lyftas väger femhundra kilo eller så…

2 reaktioner på ”Skaka liv i rumpan!

    1. Ja, tackar så mycket för tips, de övningarna får definitivt en plats på träningsrepertoaren framöver. Bonus: träningsvärken gör det väldigt lätt att känna när jag aktiverar musklerna 🙂

Kommentera

