Äta New York-style, del I

Innan jag drog till New York var det några av mina bekanta som kom med blandade pikar i stil med ”Och hur ska du klara att leva på junkfood i en vecka?” Men vet ni vad? Det behövde jag inte ta reda på.

Visst finns det massor av skräpmat i USA (också), men det finns också ett galet stort utbud av bra (och god!) mat. Urvalet ekologisk mat är större än hemma, och väldigt många restauranger som serverar kött utlovar naturbeteskött från djur som inte behandlats med hormoner eller antibiotika. Mycket bra! Det är också lättare att hitta goda glutenfria alternativ, upplevde jag. Valfriheten är massiv, det är du som bestämmer vad du stoppar i dig. Precis som hemma, alltså.

IMG_2200
Veckans godaste burgare åt jag på Shake Shack.
Godaste frukosten på hela veckan, glutenfri våffla med fruktsallad på ett café i Williamsburg
Godaste frukosten på hela veckan, glutenfri våffla med fruktsallad på ett café i Williamsburg
Mighty Quinns i East Village serverar fantastisk barbecue
Mighty Quinns i East Village serverar fantastisk barbecue
Serveringen är inte fancy, men allt är vansinnigt gott! Slow-cooked brisket, pulled pork och sweet potato mash.
Serveringen är inte fancy, men allt är vansinnigt gott! Slow-cooked brisket, pulled pork och sweet potato mash.
Underbara rullar på Kobeyaki.
Underbara rullar på Kobeyaki.
Sashimi så god att jag blev gråtfärdig.
Sashimi så god att jag blev gråtfärdig.
IMG_2133
Godaste glassen? Sundaes & Cones, också East Village. Här salty caramel och pistage.
Kaffe, sa du? Ja, okej - det är svårare att hitta bra kaffe i NY än hemma. Gorilla Café levererar dock.
Kaffe, sa du? Ja, okej – det är svårare att hitta bra kaffe i NY än hemma. Gorilla Coffee i Brooklyn levererar dock.

Kommentera

