Om ett pass inte (b)loggas, finns det då?

Min nya leksak FitBit Flex köpte jag mest för att jag ville hålla koll på mina sovvanor – men utöver det samlar den ju en del annat data också. Jag älskar siffror och statistik, (i alla fall i relation till min träning) så det ser jag som en extra bonus! Det kan väl aldrig bli för mycket träningsdata?

När jag springer, cyklar och simmar utomhus använder jag min älskling Garmin 910XT – en GPS med pulsmätare som är gjord för triathlon, och jag reggar just nu min träning på två olika ställen – Funbeat och jogg.se. Många staplar, diagram och topplistor blir det! Det är peppande för mig att se hur träningskalendern fylls på med pass, och att kunna följa upp månad för månad hur mycket tid jag lagt på olika träningsformer och vilka resultat det har givit. Frågan i rubriken – om ett pass finns eller räknas om det inte är uppladdat eller inskrivet i träningsdagboken dök upp på ett av mina träningsforum för en tid sedan, och en av mina vänner besvarade den med ”ja, du har tränat även om det inte är inlagt i träningsdagboken, men det kan inte räknas som en fullbordad handling”. Lite så känner jag faktiskt, det är inte klart förrän det är dokumenterat.

Kanske en yrkesskada.

Nu med dubbelkommando - Garmin och FitBit tillsammans.
Nu med dubbelkommando – Garmin och FitBit tillsammans.

Men varför logga träning på två ställen, undrar du kanske? En högst rimlig fråga! Svaret är nog – lite olika syften. På Funbeat hänger många av mina träningskompisar, och min klubb Väsby Triathlon har sitt diskussionsforum där. Jag trillar in där för att vara lite social, kika på andras träningspass och bloggar och kolla vad som är på gång i klubben. 

Jogg.se är en nyare bekantskap, och jag gillar själva träningsdagboken där jättemycket! Jag tycker den ger bättre överblick i kalenderläget, och mer överskådliga diagram. Kanske borde jag renodla och bara logga på Jogg och snicksnacka på Funbeat – men vem vet, jag kanske ändrar mig sen? Sa jag att jag är Våg? Ambivalent is my middle name.

(Jo, jag vet att det finns export/importfunktion på båda ställena. Copy/paste känns lite mer old school-rätt, bara.) 

Men FitBit’en då, hur kommer den in i bilden?

I och med att jag flyttade i våras fick jag lite längre till jobbet, och även längre att promenera till tunnelbana och pendeltåg. Det känns som att jag promenerar sjukt mycket vareviga dag – och det kan jag ju utvärdera nu eftersom Flexen innehåller en stegräknarfunktion. Vi kan konstatera att min känsla stämde, för så här har det sett ut hittills den här veckan, måndag och tisdag:

doublestepMåndagen är en rätt vanlig dag, med promenad till och från t-bana/pendeltåg, och en sväng till gymmet på lunchen. På tisdagen lyckades jag komma över 20 000 (och få en award av FitBit-appen) och då ingick en liten lunchpromenad och en jogg på kvällen. Jag känner inte att jag behöver lägga något krut på att få in mer vardagsmotion i mitt liv (även om det där med att stegen räknas gör det lättare att välja trappan istället för hissen när jag kommer till jobbet på morgonen. What can I say, I’m easy!).

Jag kommer inte att börja lägga in stegräknardatat i träningsdagboken, och om jag känner mig själv rätt så kommer jag att tycka att det är roligt att följa upp i cirka en kvart – men varför inte ha roligt så länge det varar?

Loggar du din träning, och i så fall hur gör du?

Kommentera

