Primal/paleokost i ett nötskal!

 

Mark Sisson – före detta elittriathlet, numera kost- och hälsoguru och författare till flera böcker – har sin årliga 21-Day Primal Blueprint Challenge just nu. Första gången jag testade primalkost (även kallat paleo eller stenålderskost – kärt barn, ni vet!) var för tre år sedan när boken mad samma namn kom ut. Det sättet att äta fungerar jättebra för min kropp – mer energi, mindre hunger och blodsockersvängningar.

Själva kosten kan kort och kärnfullt sammanfattas med ”eat plenty of plants and animals”. Vill en ha lite fler detaljer och veta lite mer hur Mark Sisson ser på träning och annat som påverkar din livskvalitet tycker jag nedanstående bild ger en grymt bra sammanfattning. Sedan finns det förstås lassvis med mer information på hans websida.

Jag tänker använda de 21 dagarna till att komma back on track med min kost efter diverse utsvävningar i New York – du då, hänger du på?

(Se där, ett skamlöst försök att täcka både punkt 1 och 2 i Marks ”18 ways to set yourself up to succeed in your 21-day challenge”. 14 och 17 har jag redan täckt. Det går bra nu!)

The Primal Blueprint 21-Day Challenge
Learn more at Mark’s Daily Apple.

Kommentera

