Pulled beef på högrev

Det här med matlagning har legat i träda ett tag, tydligen. Dags att damma av stekspaden igen och åstadkomma lite kulinariska storverk. I söndags skulle jag springa med en kompis, så då valde jag mat som nästan lagar sig själv – pulled beef på högrev.

En bit Gröna Gårdar-högrev blev behandlad med chilipulver och spiskummin. Sedan fick den bada i honey chipotle barbecuesås som jag spetsat med en skvätt Chipotle Tabasco (för mycket chipotle? Nä, det kan det väl inte vara möjligt?) Så ett täcke av 4 vitlöksklyftor och en skivad lök. Grytan åkte in i ugnen, och jag drog till Hellas för att hasa runt gröna milspåret. 125 grader. Ugnen alltså!

IMG_2264När jag kom tillbaka från Hellas hade kalaset puttrat i ugnen i ca fyra timmar. Det trodde jag skulle vara tillräckligt, men icke! Sex timmar tog det innan det var sådär sammanfallande mört att det bara rasar ihop när en petar lite med en gaffel. Jag hann stödäta fröknäcke med kryddost på, duscha och stretcha. Och förbereda tillbehören: avocado, tomat, sallad och vitkål, bönor och majs, gräddfil och riven ost. Sjukt mycket koriander såklart. Galet gott!

  • 1 kilo benfri högrev
  • 1 stor gul lök
  • 4 klyftor vitlök
  • en halv flaska Honey Barbecue-sås
  • 1 tsk chilipulver
  • 0,5 matsked mald spiskummin
  • några droppar chipotle Tabasco

IMG_2273 IMG_2270 Jag testar ett nytt tänk med löpningen, då jag har haft lätt att planera in men svårt att genomföra mina pass de senaste veckorna. Nu testar jag att springa två dagar, vila en. Då tänker jag att jag får tvinga in passen – har jag något bokat på kvällen får jag springa på lunchen eller på morgonen. Har jag annan träning inplanerad (jag håller pass måndagar och torsdagar, till exempel) så får det bli ett kort pass, men ett pass ska det bli. Nu har jag sprungit lördag-söndag, vilar idag och så på’t igen imorgon. Då tänker jag morgonlöpning, då kvällen är uppbokad på att bli snygg i håret.

Vad tror du om tänket, vettigt eller galet?

Kommentera

