HappyMTB fyller tio!

Diskussionsforumet HappyMTB fyller tio år – tiden går uppenbarligen fort när en har roligt. Forumsignaturen oxr har skrivit en krönika och hyllning till Happys första tio, och enligt den var det den 31 augusti anno 2003 som HappyMTB gjorde sin entré på det hära internettet. Jag blev medlem den 7 juli 2004 – där låg jag i framkant, minsann!

”Det som är lite speciellt med HappyMTB redan från början är att det inte bara handlar om att diskutera på Internet, utan lika mycket om träffas och cykla på riktigt” skriver oxr, och jag håller med. När jag cyklade Sömnlös i Rudan 2004 var det sociala en stor del av upplevelsen – sjukt trevligt att hänga med Happyiterna, och jag vill minnas att Markus F hade fixat espressobryggare i tältet. Detta var en stor anledning till att jag valde att köra loppet även 2005!

2007 startade så fenomenet Tisdagsrajd – där en helt enkelt träffas och cyklar. Varje tisdag de senaste sex åren har ett gäng okynnescyklare härjat runt på stigarna i Hellas, no matter what. Det finns ingen arrangör och inga utsedda ledare. Den som hittar visar vägen, de andra hakar på. Sjukt trevligt koncept, tycker jag och perfekt för den som inte har hittat cykelkompisar som vill skutta i skogen även när det haglar eller blåser dödsvindar.

Och visst kan en ha synpunkter på att det tramsas en hel del, att alla trådar går off-topic innan sidan tre (två!) och att det finns galet mycket intern jargong som en oinvigd inte begriper särskilt mycket av – men det är ju lite av charmen tycker jag. Ett forum för folk som tycker det är grumt att cukla har ju mycket som talar för sig. Som longtime lurker känns det också lite som att jag känner några av de mer aktiva forumdeltagarna – eller, kanske mer som att de är med i en dokusåpa som jag inte kan sluta titta på…

I helgen firas det tioårskalas vid Hellas med lite olika tävlingar, en yardsale (cykelloppis, typ) och en HappyBBQ. Jag har såklart missat att anmäla mig, men tänker nog sladda förbi och titta på när det tävlas i alla fall. Bland annat vankas det SSSM, singlespeed-SM. Enligt websidan är det visst inga anmälda, men det tror jag inte på.

Bike happy, people!

murmeldjuret1-448x193
Första Happy-loggan
Kommentera

