Mangomani

Den allra godaste frukten, alla kategorier utan undantag – det är den gula pakistanska mangon, om du frågar mig. Tänk vanlig mango fast gräddigare, lenare och sötare. Dödligt gott! Toppa med några färska hallon och du är i smakhimlen.

Denna lyxmango har spelat en viktig roll i nästan varenda frukost jag har ätit hela sommaren, och det har blivit något av ett skämt mellan mig och frukthandlaren på torget – ibland när jag kommer dit låtsas han gömma läckerheterna för mig, så det ska bli nåt över till andra kunder också.

All good things come to an end, dock. Idag när jag skulle handla frukt låg bara tre ensamma gula mangos kvar i en låda, och alla var lite väl mjuka. Suck. Nåja, säsongen sägs ju vara fram till början av september, så det var väl att vänta.

När jag langar upp mitt urval av bananer, nektariner, hallon och kiwi på disken tittar frukthandlaren frågande på mig. Sen på frukten, Sen på mig igen.

– Var det allt?

– Ja… Mangon är ju övermogen.

Han nickar och slår in mina varor. Jag betalar och tar påsen.

– Men du, jag bjuder dig på en mango. Ta den finaste!

Han väljer ut den minst mjuka och lägger ner i min kasse.

– Finns det imorgon så tar jag med hit, okej?

– Ja. Tack. Då kommer jag imorgon.

– Bra.

Från en frukt-aficionado till en annan. En frukost till är räddad. Och det finns hopp om mer. I’ll take it.

mango

 

Kommentera

