För gammal? Nah.

Förra helgen fick jag den där gratistidningen DN STHLM i brevlådan – ni vet, den där som består av två artiklar, och sen en massa annonser för sjukt dyra lägenheter. En av artiklarna gjorde mig alldeles glad i hjärtat!

De äldsta människorna i vårt samhälle blir lätt bortglömda. När man är 90 har man inte så många vänner kvar. Så tänkte Göran Murvall, distriktsläkare i Nacka, och bjöd i mars 2011 in 18 personer över 90 år till gratis gymträning på Sickla Hälsocenter. 16 av dem kom. (vardguiden.se)

DN

Nu har gruppen varit igång i 2,5 år och alla har blivit starkare och gladare. Dessutom har två andra gym i Stockholmsområdet dragit igång samma typ av verksamhet, och det finns nu en grupp på 37 stycken 90-plussare som tränar styrketräning regelbundet – och fikar efteråt. Många av de som kom med rullator till de första passen kommer nu med käpp. Träningen är inriktad på styrka och explosivitet i lårmusklerna, och stabilitet kring höftlederna vilket ger bättre balans och mindre risk för fall – och bättre livskvalitet på köpet. (vardguiden.se)

– Det är värre att ramla hemma än här. Men faktum är att jag ramlar allt mer sällan. Och så har jag ju lärt mig att ta mig upp, säger Maja, 93 år.

Artikeln gör mig glad på flera sätt; för det första är det häftigt att några tar initiativ till ordentlig träning för äldre, inte bara promenader och sånt. Den där Göran Murvall verkar vara en bra typ! Gillar också att ”äldre” inte betyder över 50, typ utan nästan det dubbla (I’m not even close! Yet).

Det är roligt att de fått resultat, blivit mer rörliga och klarar av sin vardag bättre. Sist men inte minst är nog det att det bildats en gemenskap kring träningen och att de fått nya vänner det som värmer mest i hjärtat. En viktig komponent i träningen för mig är alla härliga människor jag träffar och lär känna. Det känns skönt att veta att det finns potential att fortsätta med det en 45-50 år till!

Så – om du tänker att du är för gammal för att bli starkare, snabbare, mer vältränad? Tänk igen.

Kommentera

