Min träning – september

septemberOch sådär helt plötsligt är en ny månad slut! Tiden går fort när en har roligt. Dags att sammanfatta vad jag haft för mig i träningsväg, vad jag har tänkt och hur det blev.

Laktattest, pulszoner och sur-ben

Jag sparkade igång september med att göra ett laktattest på Bosön. Det visade sig att jag generellt låg för lågt i puls på mina löppass, och borde ge mig själv en duktig spark i rumpan så det blir lite fart på mig. Fick en rekommendation om fyra löppass i veckan, varav 2 långpass, ett tröskelintervallpass och ett VO2max-intervallpass.  Den rekommendationen har jag inte följt, Delvis för att jag är en slacker som åker till New York och turistar istället för att träna som folk, delvis för att högerbenet är skitsurt och plågar mig. Imorgon har jag naprapattid, hoppas få ordning på det då.

Swim/bike/run dårå? 

Löpning 54,7 km, strax över 7 h. Inte okej, det kan vi väl enas om?
Cykel, strax över 4 h, bara spinning. Det är enligt plan just nu.
Simning, 4,8 km, 4 h 15 min. Börjat simma inne med HA, sjukt nöjd med det.

Varför blev det såhär, och nu då?

En del av den minskade träningsvolymen kan förklaras av att jag var bortrest i en vecka, och hade duktigt med jetlag ett par dagar när jag kom hem. Jag är inte nöjd med löpmängden, planen var att den skulle öka från augusti, inte minska. Kanske är jag överoptimistisk om hur mycket kroppen borde tåla? Ska försöka få upp mängden i oktober, utan att ha sönder kroppen… Det blir lite balansgång! Att springa två dagar på raken körde slut på benet direkt, ska försöka med varannan dag nu istället. Och få in lite kortare pass, och gärna lite intervaller. *önskedrömmer*

Känslan är att jag kört lite för lite styrka, men det ligger ändå på 15% av träningstiden. Ett par pass i veckan har det blivit, om än korta. Yogan är jag nöjd med, det har blivit kort men ofta, och det tror jag är nyckeln till ökad rörlighet för mig. Keep it up, tant!

I oktober börjar tretimmarsspinningen med SPIF, och den ska jag vara med på så ofta jag kan. Planerar också att försöka få in cykling till jobbet någon dag i veckan. Fortsätter att simma med HA, och ska försöka klämma in ett simpass till per vecka utöver mina torsdagar.

Oktober kommer också att bjuda på min första Springtimeresa, till Portugal. Träningsschemat för veckan landade i min mailbox idag, och Maj. Godd. Vad mycket det finns att välja på. Ser fram emot det sjukt mycket!

Det var väl allt för september, tror jag . over and out!

Kommentera

