Stationssim och tårtkalas

06:00 lördag morgon, vaken och ganska pigg. Ligger och funderar på om jag kan hitta på någon vettig ursäkt att hoppa över simningen och stanna kvar i sängvärmen, men tydligen är jag för trött för att ha bra fantasi. Debut för lördagssimning med HA, alltså! Väsbys lördagstid 08:00 känns som sovmorgon jämfört med 07:15, och jag känner mig sjukt hardcore när jag lassar in simgrejorna i bilen och drar iväg.

Det är stationssim på schemat, första gången för mig även där, och det var en trevlig upplevelse om än jobbig. Efter uppvärmningen körde vi ca 15 minuter per station, där en var fokuserad på armtaget, en distans och fartlek, en benspark och en parkour där vi bland annat fick göra volter, hoppa upp på kanten, växla mellan frisim och ryggsim vart femte armtag och annat skoj. Känns grymt skönt att hoppa ur bassängen vid 9 och ha träningen klar för dagen! Nu hade jag ju en tårta att baka.

Schwarzwaldtårta Sju Sorters Kakor-style

I min familj är det tradition att det ska bakas Schwarzwaldtårta till födelsedagskalas i oktober, Jag vet att jag skrev i ett tidigare inlägg att jag inte tycker om tårta – det här är undantaget. Min mamma eller jag brukar baka den, nu var det min tur.

Receptet kommer från old-schoolkakboken Sju Sorters Kakor, med några små förändringar. Till att börja med dubblar jag receptet, annars blir bottnarna sorgligt tunna och svårhanterliga och det blir alldeles för mycket grädde.

Du behöver:

  • 2 påsar hasselnötter à 200 gram
  • 5 dl florsocker
  • 6-8 äggvitor
  • 7-8 dl vispgrädde
  • 2-3 tsk vaniljsocker
  • garnering. Den här gången körde jag konserverade mandarinklyftor och chokladlinser. Receptet föreskriver blockchoklad. Your choice!

IMG_2492Börja med att rosta hasselnötterna i ugnen. 180 grader tills de börjar se rostade ut, kanske tio minuter? Gnugga av så mycket av skalen du orkar.

(Om du skippar rostning och skalning av nötter sparar du ganska mycket tid, men tro mig, det är värt det att lägga ner den tiden. Det blir en mycket rikare smak med rostade nötter).

IMG_2497Mal nötterna. Jo, jag har en matberedare, jag bara gillar att göra vissa saker lite jobbigare än de måste vara. Kalla mig bakåtsträvare. Blanda sedan ihop de malda nötterna med florsockret.

Sedan är det dags att vispa äggvitor, Då fick matberedaren komma fram. Jag har ju faktiskt simmat 2,7 kilometer idag, och blev tillräckligt trött i armarna av det och det där nötmalandet. När äggvitorna är ett hårt skum vänder du försiktigt ner dem i nötsockret. Spara ca 1 dl malda nötter att blanda med grädde senare.

Markera ut bottnar på tre bakplåtspapper – runt 20 cm i diameter. Om du vill vara på den säkra sidan smörar du och mjölar pappret också. Dela sedan upp nötsmeten och bred ut till jämna bottnar. Grädda i 175 grader, ca 12 minuter. Sedan har du tre sådana här. Låt dem svalna.

IMG_2504Sedan är det dags att montera och styla, Vispa grädden, blanda 2/3 av den med ca 1 dl malda nötter och 2-3 tsk vanilj. Bred hälften av detta på den understa botten. Lägg på nästa botten, och bred ut resten av nötgrädden där. På med den sista botten, och bred över den ”rena” grädden.

I originalreceptet ska tårtan dekoreras med blockchoklad i tunna flak. Jag brukar oftast ha på någon slags frukt, ex konserverade mandariner för att bryta den ganska mastiga smaken tårtan har. Sedan kan det komma med lite choklad också, den här gången i form av små pastiller. Det händer också att jag väljer att först sikta över kakao och sedan lägga på frukt.

IMG_2508Tada! Tårta klar. Jubilaren Vidar som fyllde sju år var mycket nöjd, och det verkade de övriga gästerna vara också, Och den är sjukt mättande!

Har du en favorittårta?

Kommentera

