Inflyttningsfest hos Team Snabbare

TSNWTeam Snabbare, arrangör av kurser och resor för triathleter och andra träningsnördar har flyttat ihop med gymmet Nordic Wellness i Hammarby Sjöstad. Idag var det inflyttningsfest, och buffén bestod av några olika pass. Det här stod på menyn:

12.00-12.45: Funktionell träning för triathleter (man får självklart komma även om man inte har provat triathlon än). 

13.00-14.15: Löpträning med teknik och löpspecifik styrketräning samt ett halvjobbigt (egentligen jättejobbigt, men kul) löp-pass. Just det här passet ska vi fokusera på något som väldigt många INTE tränar på nämligen hur man på bästa/lättaste/snabbast sätt springer NER för backar.  

14.30-15.15: Det du troligen behöver mest av allt: Yoga för stela. 

Min ursprungsplan var att gå på alla passen, men efter fredagens vilsespringning var högerfoten i ett sorgligt skick och jag haltade omkring hela lördagen. Förbålda klenben. I morse var det lite bättre, men det kändes dumt att riskera att förvärra. Funktionell styrka och yoga borde vara snällt mot klena ben (eller, kanske inte kortsiktigt…).

Första passet var funktionell styrka med Marika Török. Vi fick jobba både med kroppsviktsövningar och med viktskivor, och vår balans, rörlighet och stabilitet utmanades ordentligt. Rörelserna påminner en hel del om Soma Move – mjuka, flödande, sköna och asjobbiga rörelser som involverar många muskler på en gång. Ganska snart droppade svetten ner på mattan och mjölksyran flödade. I like! Har funderat på att anmäla mig till kursen ”Funktionell styrka för triathleter”, och efter det här smakprovet är jag helsåld!

Efter styrkepasset var jag lite nöjd att jag valt bort löpningen, med lätt skakiga ben hade det nog inte känts så mysigt att springa fort nedför! Istället hängde jag lite i receptionen på Nordic Wellness, läste tidningar och gjorde en liten träningsplanering för nästa vecka. Efter ett tag började svettiga men glada löpare trilla in genom dörren, och det var dags för lite yoga.

Marika höll även Yoga för stela, och det gjorde hon med den äran. Alla övningar hade alternativ – når du inte golvet, så sätt händerna på smalbenen. Når du inte dit, sikta på knäna. Och böj benen. Mer! Vi fick höra att det där med att köra på pannben, det kanske funkar i triathlon, men i yoga går det inte. Där får en köra på andning. Och det stämmer ju! Alla instruktioner var enkla och lätta att förstå, och underbyggda så jag förstod varför jag skulle svanka eller sträcka åt ena eller andra hållet eller… Vad det nu var. Tiden gick galet fort och innan jag visste ordet av var passet slut. Lite skön savasana på slutet, så var det dags för lite mingel.

Team Snabbare bjöd på lite dricka och tilltugg, och vi fick lite info om kommande Mallorcaresa och sånt. Det lottades ut priser – jag vann inget, men är ändå sjukt nöjd med dagens två pass. Tack för idag, Team Snabbare – vi ses igen på styrkekursen om några veckor!

Många utfall blev det... (Bilden lånad från Team Snabbares hemsida)
Många utfall blev det… (Bilden lånad från Team Snabbares hemsida)
Kommentera

