Crossfit i Portugal

En av Springtimes partners på min träningsresa förra veckan var Stockholmsboxen Crossfit Solid, och jag lyckades få till tre pass med dem. Eftersom jag har den där skadan jag tjatat om i en massa inlägg så valde jag bort vanliga WOD’ar, men ett par teknikpass och ett kettlebellpass vågade jag mig på.

Teknikpassen var med skivstång – my favourite! På pass nummer ett fick vi jobba med teknik i clean, eller frivändning som det heter på svenska. Vi började såklart med uppvärmning, och coach Hannes gick igenom några rörlighetstest där vi kunde se om vi hade stela fotleder eller inte. Gissa? Ja såklart, trillade baklänges pronto. Intressant nog funkar det med skivstången, fick kommentarer om bra teknik och rörlighet från coacherna. Antar att det beror på att rörligheten får hjälp av skivstångens vikt, så jag kommer ner tillräckligt?

På skivstångspass två fick vi bygga på rörelsen, så det blev en full Clean & jerk – det vill säga, stången ska upp ovanför huvudet. Det här var ju ett ännu roligare pass än det förra, och all teknik jag nötte in på Concor verkar inte ha lämnat mig än. Jag vill träna mer med skivstång!

DSC_1650
Hannes is being a jerk. Sorry, DOING a jerk. Of course.

DSC_1655

DSC_1656
Okej. överexponerad bild – men jag är glad! Jag håller tunga grejor ovanför huvudet!

På allmän begäran klämde Solid-gänget även in ett extrapass med kettlebellteknik. På stranden såklart. Lyxlyxlyx!  Elin gick igenom Turkish Getup och snatch med oss. Också superkul, måste öva mer!

(Hur jag nu ska få in en massa skivstångs- och kettlebellträning när jag ska träna för en Ironman. Men det får lösa sig, inspiration och träningsglädje ska en inte tappa bort! Det får bli ett prova-påpass på Crossfit Solid snart.)

DSC_1619DSC_1602

DSC_1622


 

Kommentera

